Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 788 ggr
storost
0

att köpa ett nytt objektiv

Vad ska man titta på när man vill köpa en ny objektiv? Var finns skillnader i kvalitet - eller hur upptäcker man de? Finns det någon bra sajt, som har testar över olika objektiv (har kollat i internet, men inte hittat riktigt)?

Tack för svaret på förhand! Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Geronim0
0

PixelPeeper. Där kan du kolla de flesta gluggar ihop med de flesta hus.

Länk

Noob
0

Jag tycker dpreview gör väldigt bra tester av både objektiv och kameror (dock testar dom långt ifrån alla objektiv, verkar fokusera på dom lite bättre)

Om du använder Canon så finns massor av information här på "the digital picture" och där kan man också direkt jämföra olika (Canon) objektiv och se hur skärpa etc skiljer mellan olika objektiv/kamera kombinationer. Bara att välja två olika och se efter, här är ett exempel på EF 24-105 vs 18-55 IS

#1 Hade helt missat att PixelPeeper fanns, tackar för det tipset!

storost
0

Tack för hjälpen till er två! Glad

#2 Jag använder en Konica Minolta 5D och en Nikon D90. Så tyvärre hjälper det inte för mig med Canon.

min egen hemsida.

MartinO
0

Kvalitetskontroll är något som är dyrt. I den allmänna ekonomiska krisen är det just lätt att dra ner på kvaltiteskontrollen, något som drabbat tex Sigma hårt. Sigma har uppvisat en mycket ojämn kvalité det senaste året.

Skall man vara på den säkra sidan, skall man välja samma fabrikat på objektivet som på kameran. Det är inte ovanligt att kameratillverkaren skyller på objektivtillverkaren, eller vice versa, när det inte fungerar som det skall.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

storost
0

Så, nu har vi tittat runt och bedömmer att objektiven Nikon 70-300 mm, f4.5-5.6 G, IF-ED VR ska det vara. Har någon erfarenhet av den här gluggen? Tack för alla information! Just nu har vi kit gluggen 18-105mm med D90.

min egen hemsida.