Foto iFokus

Foto

Etikettmisslyckade-bilder
Läst 7692 ggr
isla
0

Gryniga bilder!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför blir mina så gryniga jämt? Beror det på mig, objektivet eller kameran eller vad? Får aldrig så där fina färger i mina bilder heller som de flesta får. Känner mig besviken. Älskar ju att ta bilder på mina hundar, men det är så sällan de blir bra. :-(

Nån som har tips?

[Chamisia]
0

Vad har du för kamera? :)

Och du har inte råkat komma åt iso eller så, så att det är högre än vad det behöver vara?

isla
0

Har en Canon 300D.

Hm, hur vet jag om jag kommit åt iso?

Har fotat med "sportinställning". Kanske det som är felet? Är fullständig analfabet på detta med inställningar. :-)

laFleur
0

Sportinställningen ger högre iso för att kunna ge kortare slutartid så det kan nog bero på det!

isla
0

Så vad gör jag då för att kunna ta rörliga bilder utan att använda sport? Går det? Eller klart det måste gå, men hur? Finns ju de som får jättefina bilder vid rörelse. :-)

Metinia
0

#4: jag skulle tipsa om att köra manuellt eller halvmanuellt så du i alla fall ställer in ISO och slutartid själv. Det borde finnas, tror att det heter TV, heter det i alla fall på min Canon EOS 400D. Då ställer du in slutartid och så ställer kameran in blänadre som passar slutartiden. I det läget kan du även välja ISO och lite annat smått och gott.

Metinia
0

Sen så kan jag ju säga att om du har Photoshop kan man ändra lite på färgerna, t.ex. lägga till lite högre kontrast och ändra exponering som kan ge finare färger. Det är ett tips.

eveluss
0

Sen spelar det ju roll vilken, (aah vad det nu heter) du sparar den i! Om du till exempel sparar i GIF blir de ju mycket grynigare än om du sparar i BMP! (;

Metinia
0

#7: Antar att du menar vilken filtyp hon sparar den i. Ja, det har du helt rätt i, men oftast så tar man bilder i JPEG el. JPG när man fotar och det borde inte vara några problem då, eller snarare, det ska inte vara ett problem, du ska kunna få fina klara bilder även i JPEG.

isla
0

Sparar alltid mina bilder som jpeg. Har verkligen försökt att få bilderna bättre, men de blir ändå jättegryniga. Forsätter försöka hitta en lösning. :-)

Metinia
0

#9: Har du kollat ISO:t nu? För på den bilden tyckr jag att det ser ut som om det är ISO:t som spökar och gör bilden grynig/korning.

isla
0

#10 Denna bild är tagen med inställning "TV", men jag minns inte vilket ISO jag hade inställt dock. Alltså inte med "automaten" eller vad man nu ska kalla den.

Här kommer en till bild tagen dagen efter men med ett annat ISO på "TV". Fortfarande alldeles för grynig. Vill verkligen lära mig, men jag får inte riktigt till det. :-(

Wakkashi
0

om du lägger upp orginal bilden (direkt från kameran, editera den inte) så kan vi kolla egenskaperna på bilden, enklare att säga om det är ISO som spökar då.

Wakkashi
0

Läs detta så kan du nog få fram vad du har för ISO tal.

[mingdie]
0

Jag vet inte vilket bildbehandlingsprogram du använder och hur du sparar bilderna innan du lägger upp dom här.

Om du använder photoshop eller liknande så använd inte "spara för web" när du sparar utan "spara som" med högsta Upplösning i storlek max 800x800. På det sättet så komprimeras inte bilden här på fotoifokus samt Exif datan kommer att vara kvar.

Då blir det lättare för oss att ge dig råd.

Mvh

Eddie

isla
0

Här är originalbilen på den sista bilden.

Vad innebär editera?

Inkanyezi
0

Editera är bara en försvenskning av det engelska ordet för att redigera; det heter redigera.

Niklas
0

Tänk på att ljuset kanske inte alltid räcker nu på hösten. Om du kortar ner slutartiden (för att at rörliga bilder) måste du öka bländaröppningen eller ISO-talet. När bländaren slår i taket är det bara ISO kvar att justera. 

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

hugoochip
0

Mina bilder blir åxå gryniga..

isabelle_
0

Det beror på ISO:t som vi sa tidigare, skaffa ljusstark optik det är det som hjälper ^^

Eostra
0

#18 Tycker inte den ser särskilt grynig ut..?

Martin
0

Vet inte riktigt vad du har för objektiv, om det är det som följde med kameran eller om du har något annat.

Sportläget används ofta för att få korta slutartider vid rörelse, men som andra redan har sagt så höjs även ISO ofta samtidigt för att få tillräckligt korta slutartider. Ibland blir det ändå inte tillräckligt korta slutartider för att få skarpa bilder (som första bilden, där skulle behövts ännu kortare slutartid).

#4 så står hunden stilla och det behövs ingen kort slutartid, men däremot ser ISO fortfarande ut att vara högt, vilket kanske inte hade behövts. Kanske på grund av sportläge?

Ett alternativ som jag tycker brukar bli bra ibland, om man inte har lärt sig de manuella eller halvmanuella lägena är läget "P". Det är också ett automatiskt läge men till skillnad från det gröna automatläget så kan du via menyn påverka ganska många saker, t.ex. isovärdet så att det inte ändras automatiskt.

Det skulle vara bra om du hittade ISO-inställningen och kunde ändra den till 100 eller 200 och tog lite nya testbilder i läge "P", gärna en solig dag så att det är tillräckligt ljust.

mvh Martin