Kamerafunderingar
Hej!
Har i många år haft fotografering som mindre hobby och nu vill jag utveckla mig lite mer och bli duktigare. Har därför bestämt mig för att satsa på en enklare systemkamera att börja med för att lära mig men samtidigt kunna utvecklas med i många år. Ska naturligtvis gå fotokurser.
Jag har valt att köpa en Nikon och står nu och väljer mellan D5000 och D3000, eller om jag ska köpa en begangnad D40 som jag har hört ska vara en mkt bra nybörjarkamera. Vad kan ni mer kunniga ge för tips och råd? Bör jag titta på helt andra modeller?
Vad bör jag börja med för objektiv? Senare när man kommit igång och lärt sig mer kan man ju börja titta efter fler objektiv, men vad är bra att starta med, som ett litet allouraundobjektiv (om det ens finns?).
Tack på förhand!

Ett tips är att kika i tidigare trådar i listan, exakt samma diskussioner. Bättre att ha en tråd än flera så det blir mer fokuserat.

#1 Det har jag redan gjort lite smått och gör just nu också, men hittar inte så mycket om just de modeller jag tittat på, eller om objektivfrågan. Därav gjorde jag en egen tråd.

Då jag kan Nikon, så kan jag kanke vägleda dig lite.
Har du inte behov av videofunktionen, så är D3000 ett bra alternativ.
De objektiv jag rekommenderar till nybörjare är kitglugen 18-55 och telet 55-200. Det är en skaplig utrustning att börja med.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

#3 Tack för ditt svar!
Nej jag är inte i behov utav videofuktionen, men den vridbara skärmen lockar, dels för att det är praktiskt som skydd men naturligtvis också fotofuktionen.
Jag tittade först på D5000 men när jag började läsa mer och mer så har jag fastnat alltmer för D3000, men det jag känner mig osäker där är hur pass mycket man kan utvecklas med den kameran i framtiden? Jag siktar ju på att ha min kamera i många år, och inte byta ut den. Dessutom vill jag till sommaren fota offshorebåtar (snabba farter, långa avstånd), men då ligger väl iof kravet mer på objektivet än på själva kamerahuset?
Då vet jag vad för objektiv jag ska satsa på i början, tack för din hjälp!