Sigma 17-70/2,8-4,5 DC HSM IF Macro
Hej!
Min kompis ska just införskaffa sig sin första systemkamera. Förmodligen blir det en Nikon D3000, men hon har ännu inte varit och känt och klämt på någon så ingenting är säkert.
Till denna undrade hon om hon skulle ha kitobjektivet (18-55) eller om hon skulle satsa på att bara köpa huset och sedan ett annat objektiv.
Vi kollade runt lite och tittade om det fanns något lämpligt alternativ som passade hennes budget och kom fram till att ett Sigma 17-70/2.8-4.5 DC HSM IF Macro är ett mycket lovande alternativ. Vi hann dock inte gå igenom alltför många recensioner men av de vi såg verkade det passa henne!
Har någon här erfarenhet av objektivet som den vill delge, har ni hört om det någonstans?
Vi fortsätter vårt letande men blir mycket glada över era tips!
/Alina & Sofie

Sigmas gluggar är kända för sin robusta konstruktion, även optiskt håller de oftast hög klass.
Tyvärr har Sigma problem med kvallitetskontrollen för det är inte helt ovanligt att gluggarna felfokuserar. Får man ett sådant ex. justeras dock felet utan knot, men man blir ju utan sin nya glugg ett par veckor.
Har själv haft ett Sigma 17-70 och kan säga att det är mycket hög klass på den, dock så blir största bländaren mindre ju längre man zoomar och jag skulle hellre skaffa kanske Sigmas 18-50/2.8 eller Tamrons 17-50/2.8VC.
Fundera på om det inte är värt att lägga till lite och få bländare 2.8 över hela zoom-omfånget. Tex. fick Sigma 18-50 2.8 Toppklass på Cyberphoto, jag tror den extra tusenlappen är värt det.
Om det är tufft ekonomiskt fundera på att ta kit objektivet det är ju marginellt dyrare än bara huset och så kan man känna vad som är viktigast. Längre zoom eller ljusstarkare optik etc.
Jag har själv ett Tamron 17-50 f2.8 som jag användt väldigt mycket. Annars finns ju begagnat att kolla efter också.
/Mattias