Vad för stativ?
Hej!
Jag är ute efter ett stativ av något slag.
Vet inte riktigt vad jag ska ha förnågot eller så.
helt ärligt, jag har INGEN aning!
Haha, men behöver veta vad för stativ jag ska ha :P
Ställ frågor och sånt. eftersom att jag inte kan säga speciellt mycket själv så är det ju bra om ni fråga och så =)
Haha.. hoppas att ni har något att komma med ;)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Den första frågan du behöver ställa till dig själv är hur mycket du är beredd att lägga ut på ett stativ, med andra ord, hur mycket det får kosta för att inte vara för mycket. Nästa fråga kan vara om det ska vara ett stativ som går snabbt och ställa upp, är lätt att bära, inte tar för stor plats, vad det ska användas mest till osv.
Jag har inte så stor koll på just stativ, men det finns väldigt många olika modeller och storlekar.
Det bästa konkreta tipset jag har till dig är att du åker till en fotobutik och pratar med någon som jobbar där, de kan visa dig olika sortes stativ och alla dess funktioner.
Hum, okeej =) ..
Hade du tänkt att jag skulle svara på frågorna här? :P
tack för tipset, kan se om man kan fråga någon när vi ska åka ner med kameran till butiken där vi köpte den =)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Nu snor jag den här tråden lite. Dumt att starta en till med ungefär samma innehåll.
Jag ska köpa ett stativ, äntligen. Jag har bestämt mig för Manfrotto 055 XPRO B (tror jag). Har också bestämt mig för att ha en kulled och inte ett trevägshuvud. Men här är jag helt "nollad", kulleden måste palla för några kilon den också, kanske någonstans mellan 5-7kg.
Nu till mitt problem, vad innebär det med snabbplatta respektive utan . Ja, jag vet, det låter totalt insnöat
, men frågar man inte så får man heller inget veta. 
Någon som kan beskriva skillnaderna för mig? Har ni några bra tips på en hyfsat bra kulled?
Har inga bra tips på bra kulled, men snabbplatta innebär (om jag förstått det rätt) att man enkelt kan ta loss kameran (med plattan på kameran) om man vill det, man fäster helt enkelt plattan i kameran och sedan plattan i stativhuvudet, istället för som kanske vanligast kameran i stativhuvdet.
Med kameran menar jag kamera/objektiv, för lite beroende på objektiv så fäster man ju ibland i objektivet istället för i kameran.
mvh Martin
Tack så jättemycket marnyman! Nu klarnade det en hel del 
Jag köpte ett Benro stativ med ks-2 kulled, den har snabbplatta och det kan jag absolut rekommendera. Plattan sitter i kameran och sedan skjuter du på den på stativet där det sitter en spärr och en skruv för att fixera plattan. Har inte testat något annat stativ så jag kan inte komma med så mycket tänka på saker. Har iaf. aldrig saknat något på detta huvud. Har dock inte så tunga saker på det men vikt tror jag inte du behöver oroa dig för Manfrotto skall väl vara bland de ledande tillverkarna men det skadar ju inte att fråga butiken. Mitt känns iaf. väldigt solidt.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13971
/Mattias
# 7 Tack, tack! Ska ta och kolla upp det där :)

Jag köpte det billigaste, HQ Tripod 40. Använder det inte ofta och det är oerhört stabilt samt med snabbfäste, dock vid ljusstarkt tele så hänger jag alltid kameraväskan i kroken under för extra stabilitet. Billigt kan faktiskt vara bra (Köpte det 2007 tror jag)