Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 590 ggr
Wiker
0

Funderingar ang. att byta upp sig...

Har sedan våren-sommaren 2009 ägt min trogne vän Nikon D40. Den är enkel & nybörjarvänlig men nu känner jag att det är dags att byta upp sig då jag vill ha mer att utvecklas med.
Jag har sedan en tid sneglat mycket på Nikon D300, men jag har insett att min budget inte riktigt räcker till ett sådant inköp och nu har jag istället gått över till att kika på Nikon D200 då den verkar mycket lik (eller har jag fel där?) D300:an.

Är det ett bra val, vilka för- & nackdelar finns det och vad är ett rimligt pris att betala för en D200 i fint skickade hade tänkt mig runt 5000, är det rimligt?

Otroligt tacksam för era svar och synpunkter :)

Geronim0
0

Jag har själv en D200 som 2:a kamera. Den största skillnaden mellan D200 och D300 är antalet fokuspunkter och D300 bättre brusegenskaper på högre ISO, ca ett steg bättre.

I övrigt vad gäller byggkvalitet och vädertätning är D200 & D300 likvärdiga.

Wiker
0

#1 Så den är värd att satsa på då? Batterigrepp, behövs det?

Geronim0
0

Jag tycker batterigreppet behövs men det är individuellt. Med batterigreppet balanseras tyngre gluggar bättre samt att man får mer kamera att hålla i. Men som sagt, det är en smaksak.

Wiker
0

#3 Tack för dina svar. Är det något annat man behöver tänka på i övrigt?

Geronim0
0

Att tänka på… Tja, vädertätningen i all ära men är inte gluggarna vädertätade spelar det ingen roll att kameran är det. Det bör man vara medveten om.