Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1535 ggr
KurtB
0

Var finns fläcken?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett relativt nytt objektiv, Canon 10-22 vidvinkelzoom. Kamera är Canon 450.

Problemet är att jag har en fläck på alla bilder som syns då bakgrunden är ljus. Jag har kollat främre lins och filter, men har inte hittat något misstänkt. Har även kollat bakre linsytan (så gott det går) men inte hittat något där heller. Problemet finns bara med detta objektiv, så sensorn i kameran borde vara OK. Jag bifogar bildexempel där fläcken syns upptill på bilden. Utsnittet på den bifogade bilden är c:a 10% av hela bilden.

Finns det någon som kan bedöma om fläcken finns på främre eller bakre linsen, eller någon annan stans?

KurtB

Lakrits
0

Ser ut som när jag hade skräp på sensorn men den gången klarade kamerans självrengöring av det.

/Mattias

HellviHumle
0

Har du provat med annat objektiv? Ta en bild mot himlen och bländare 22 eller nå't.

Det är misstänkt likt damm på sensorn.

HH

KurtB
0

Jag har provat med annat objektiv, och då syns INTE fläcken.

Kurt/B

HellviHumle
0

Kan du testa objektivet på en annan kamera?

HH

Geronim0
0

Det där är skit på sensorn. Ta vilken glugg du vill och blända ner till minsta bländare. Rikta mot ljus yta. Tex. himlen, eller som jag brukar göra öppna en ny tom flik i webläsaren. Rikta kameran mot den grå-vita skärmen, gärna med fokus helt åt skogen och tryck av. Kolla bilden så ser du om du har skit på sensorn.

MartinO
0

Det är som #5 säger. Skit på sensorn. Läs gärna fotoskolan #2 där det står hur du skall gå till väga.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

MonisN
0

De här fläckarna har vi nog alla haft någon gång, men om det är skit på sensorn varför syns det då bara med vissa objektiv?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

KurtB
0

Ni hade rätt, det var skräp på sensorn!

Tack för alla tips!

KurtB

HellviHumle
0

#7 Jag tror att det är så att de syns lättare ju mindre bländarhålet är. Jag menar då i mm sett. Det innebär i så fall att det syns lättare med kortare brännvidd.

HH

MonisN
0

#9 När jag tar bilder med min gamla kamera och kitobjektivet blir det oftast dessa fläckar, men aldrig om jag använder mina andra objektiv. Men om det är bilder tagna med liten bländare har jag aldrig reflekterat över.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Geronim0
0

Vare nån som sa nått om skit på sensorn?! Skrikandes

Geronim0
0

Mera skit på sensorn.. Förvånad

Inkanyezi
0

Den sista biden här ser mer ut som en vattendroppe på frontlinsen än skit på sensorn, men trådstarten handlar definitivt om en smutsig sensor.

Skälet till att det syns mest med vissa objektiv hänger ihop med bländaröppningens storlek. När man bländar ner ett objektiv med lång brännvidd kommer skräpet också att synas, och skarpare, eftersom det korta avståndet från filtret där skräpet fastnar är relativt mycket kortare när man har ett långt objektiv. Skräpet kastar skugga på sensorn och skuggan kan vara mer eller mindre tydlig beroende på objektivets snittvidd och bländaröppningens storlek

Skräp på frontlinsen på en vidvinkel kan ge liknande resultat, men om det är ett objektiv med lång brännvidd kan skräp på frontlinsen inte kasta någon tydlig skugga på sensorn. Att jag misstänker vattendroppe på frontlinsen på den sista bilden (#12) beror på att den är genomskinlig och tar bort skärpan på ett sätt som är typiskt för vattendroppar på frontlinsen. Skräp på sensorn kastar skugga, som alltid är mörkare. Vattendroppar på sensorn blir oftast tydligare än den i #12.

Geronim0
0

#13. Du har rätt i att det är vatten men inte på frontlinsen utan en kondensdroppe på sensorn, bilden i inlägg 12 skall egentligen vara före bilden i #11.

Men oavsett vad så är det ofrånkomligt att man då och då råkar få fläckar på sensorn, det gäller att komma över rädslan och våga åtgärda problemet själv. Det är inte farligt att svabba sensorn bara man är nogrann och först ser till att blåsa bort alla lösa partiklar med blåsbälgen först.