Kritik måne

Halvmåne ger oftast bäst förutsättningar att fånga stukturer och kratrar.
Här har du verkligen lyckats få en kanonbild, skarp och välexponerad.
Jag skulle kanske försökt croppa den ännu lite hårdare, jag tror det finns tillräckligt med pixlar. Men det är en smaksak.
Mycket bra fotat!
Kan bara hålla med föregående, gillar verkligen ytstrukturen vid halvmåne.
Verkar vara lite grön/magenta fält i de mörkgråa områdena, vad beror de på? Det borde väl inte vara brus vid ISO100, är det någon form av CA? Någon som vet?
/Mattias
Tack Geronim0
Lakrits, jag ser inte riktigt det du menar, jag har ett ganska billigt kalibreringsset för skärmen, Spyder 2express, det är kanske inte lika bra som ditt, så jag ser inte det du menar tyvärr
mvh
Stefan Brokvist
#4 Exakt kom just på det, nej jag har bara en billig skärm så det är ju den som är boven.
/Mattias
Tack Mattias, var precis på väg att beställa ett nytt kalibreringsset, men då kan jag kanske vänta lite? Jag känner inte riktigt som att det håller riktigt. Skulle nog behöva lägga ut lite olika bilder för att få bättre koll på hur kallibrerieng funkar
Tack för dina kommentarer i alla fall
mvh
Stefan Brokvist
Måste bara kolla om min bild kommer med nu… :)
De gjorde den inte.. :(
#6 Fritt fram att beställa nya leksaker om du vill min budget är tyvärr slut för månaden :-)
#8 Jag har haft problem att ladda upp filer om ursprungsfilen varit stor, har du sparat den i litet format (några 100kb)?
/Mattias
Eftersom max storlek är 1024 gör jag först om den till 300 dpi och sen minskar storleken till 1024