Tips på bra skärm
Jag har länge funderat på att köpa en ny skärm men ännu inte bestämt mig för vilken. Det är en djungel och många recensioner varier mycket vad som är bra och dåligt. Sen verkar det bökigt att själv behöva kalibrera skärmen man köper. Jag har bara hittat en enda som är kalibrerad från fabrik.
Finns det någon som har bra tips på en bra skärm? Är inte intresserad av billiga skärmar typ från de stora kedjorna, då de inte har den prestandan jag är ute efter.
Vi har pratat om detta i en annan tråd men den hittar jag inte just nu..

Eizo är ju populära bildbehandlingsskärmar, men viktigast är att du väljer en skärm som inte har TN panel, IPS ger bättre färgdjup.
Det finns varianter på båda typerna och idag är skillnaden mellan en bra TN panel och IPS mindre än för några år sedan.
Kallibreringen kommer du dock inte ifrån vilken skärm du än skaffar, det är en relativt enkel procedur om du har en kallibrator.
EDIT: Hittade en bra länk
Vad tror du om denna? Vet inte vad den har för panel. Vet inte heller om jag ska ha 22" eller 24"

Det är mycket skärm för pengarna du får där. Om du sedan skall ha 22" eller 24" är ett delikat dilemma du själv får brottas med. 
Det står att den har en VA panel. Vad menas med det

VA är en ytterligare en variant, ett försök att ta det bästa från två världar. Bättre än TN och billigare än IPS.
Aha! Jag får väl ta mig en tur till Mölndal och titta på skärmen. Tack för tipset
Kanske dom kan hjälpa mig kalibrera den om jag ber snällt;)

Kalibrera skärmen måste göras med skärmen på plats hemma hos dig.
Du har förmodligen inte samma omgivningsljus som butiken. Dessutom bör skärmen kalibreras regelbundet, typ någon gång per månad.
Fördelen med en 24" skärm är att du kan lägga upp samma bild sida vid sida när du redigerar och ändå få dom i hyffsad storlek.
Att köpa en kalibrerare är minst lika viktigt som skärmen. Det finns många olika som Huey, Spyder och Eye One. Det bästa är att om man har dom inkopplade hela tiden så ändrar dom inställningen när ljuset i rummet ändras.
#8 Äsch, då sprack det. Jag är novis på det här med kalibrering, visste inte att man var tvungen att göra det så ofta
#9 Jo, det kan ju vara bra med en 24" av den anledningen. Om jag fattat rätt så verkar den här skärmen anpassa ljusstyrkan till omgivningen.
Jag köpte nyligen en 23" Samsung Syncmaster. Förvisso TN-panel, men jag är mycket nöjd med den ändå. Duger gott till mina ändamål.
mvh Martin
Nu har jag äntligen bestämt mig! Det blir en Eizo S2233W:) Det är ju lite som att köpa grisen i säcken eftersom jag inte sett den, men jag litar på de omdömen jag fått från olika håll, inte mist från Scandinavian photo. Det blir också en Spyder pro att kalibrera med.
Tack Geronim0 att du tipsade om Eizo!
Här kan du läsa lite om de olika panelernas egenskaper:
Guide: TFT-skärmar
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=72073
----
Det finns IPS-paneler 24" för samma pris som den EIZO m. PVA-panel du anger.
T.ex. på:
Dustin
- DELL U2410 ULTRASHARP 24# WIDE TFT TCO-03 BLACK - Fabrikskalibrerad IPS-skärm med 80 000:1 kontrast! - Produktinformation
Där kan du läsa vad andra som köpt den tycker om den
- PHILIPS 240PW9ES 24# WIDE TFT SILVER/BLACK -
http://www.dustinhome.se/pd_5010198259.aspx
Testfreaks sajt
http://www.testfreaks.se/bildskarmar/dell-ultrasharp-u2410/
http://www.testfreaks.se/bildskarmar/philips-240pw9es/
-----------
Test som du kan ladda ner (.zip-fil) med testbilder för färger - S/W - gråskala (gamma)
NEC Display Solutions » Support Center » Monitors » NaviSet Download Form
----------
De finns ju en del annat att ta ställning t åxå.
Skickar med en bild på de olika storlekarnas betydelse för bildkvaliten
/L
Det är alldeles för mycket förkortningar och tekniska termer för mig. Orkar helt enkelt inte jämföra och sätta mig in i alla detaljer. Jag vill bara ha en bra skärm, men tyvärr är jag också kräsen
Först hade jag tänkt en Dell U2410 24" men efter att ha läst kundbetygen den sista tiden så föll den bort. Jag hoppas detta är ett bra val med en Eizo annars får jag väl lämna tillbaka den. Men just nu förlitar jag mig på de duktiga människor jag talat med.
#13 Vad jag förstår av din bild så verkar en 22" inte vara helt fel iaf för den ligger inte längst ner på listan
De beror ju vad du skall anv den till åxå. Ja fastnade åxå för Dells - tack vare pris vs egenskaper men…
Kollade vidare på Philips & Fujitsu bl.a. - & fastnade t slut för:
NEC Display MultiSync LCD2490WUXi2-BK Widescreen LCD Monitor - 24" - 1920 x 1200 @ 60Hz - 16:10 - 8ms - 0.27mm - 1000:1 -
…på: Butik.it - 7.700 kr inkl frakt. Dyrare men…
Hur den är jämfört med t.ex. Philipsen vad gäller kvalitet vid bildbehandling har ja ingen aning om dock - om det motiverar de högre priset - eller inte.
Ja tycker att den e för ljus den åxå & att färger e för bleka - trots att ja gjort en justering - men ja ska fixa en kalibrationsapp. - typ Colorvision Skärmkalibrering Spyder.
Återkom gärna & berätta hur det går med detta - är lärorikt för andra som läser detta.
/L
Självklart ska jag berätta hur skärmen är:) Jag blev rekommenderad Spyder 3 pro att kalibrera med, så den köper jag! Jag är som sagt rätt kräsen, så motsvarar den inte mina förväntningar får jag väl byta. Min gamla skärm som är 9 år nu, var på den tiden den var ny en väldigt fin och dyr skärm och anpassad för bildbehandling. Det är en 19" VGA skärm fast med platt ruta. Jag har envist hållit fast vid den här skärmen pga dess kvalitet, så det ska bli spännande att modernisera sig lite;)
#17 Haha, jag menade CRT
jag får väl ursäkta mig att jag gått på Cocillan hostmedicin några dagar. Alla som ätit den vet ju hur flummig och loj man blir;)
Ja, dottern vill ju ha akvarium så varför inte! Lite lyxigt bara, men man slipper ju mata firrarna