Kritik-Hård Sidensvans
Jag envisas med mina motljus bilder:))
Funkar kompet?
Är den suddiga kvisten störande?
Något annat tokigt ni retar er på?
_Camera Model Canon EOS 40D
Tv( Shutter Speed ) 1/1600
Av( Aperture Value ) 5.6
Metering Mode Partial Metering
Exposure Compensation +1
ISO Speed 400
Lens EF70-300mm f/4-5.6 IS USM
Focal Length 300.0 mm
White Balance Mode Auto
AF Mode AI Focus AF
_

Hej!
Som du är inne på så stör jag mig faktiskt en del på den suddiga kvisten. Tycker inte den förstör bilden men det kanske hade sett bättre ut med endast den skarpa.
När det gäller komponering så skulle jag, rent spontant, gärna se en kraftig beskärning. Visst är färgerna i bakgrunden vackra men de ger mig inget speciellt, det är fågeln och kvisten som är intressanta. Återigen rent spontant (om det funkar ser man ju först när man gör det…sitter på jobbet och vill inte plocka upp massa papper på skärmen :P) så skulle jag testa att beskära precis till vänster om svansen en bit nedanför kvistens slut och ha den övre kvisten i ovankant. Värt att testa iaf.
Härlig bild i övrigt som speglar fåglarnas situation denna vinter…rönnbären är numera delikatesser.
/Stefan - stephot.blogspot.com

Den suddiag kvisten stör mig egentligen inte, men jag tycker också att det finns för mycket luft under fågeln.
Men annars en vacker bild till från dig!!
Vänliga hälsningar Stephan

#1 o #2 Håller med er bägge om att det mycket luft under fågeln. Jag valde här att prova det kompet för att skapa lite miljö. Men somsagt, bilden mår nog bättre av att beskäras en del.
Många tack för den utförliga kritiken
Jag måste bara säga att jag fick en sån här sjuk idé om att jag skulle tycka det var coolt att beskära den så att den blev mer avlång vertikalt. alltså lite mindre luft på höger sida.
De härliga färgerna går inte förlorade, man ser neråt precis som fågeln gör och bilden blir annorlunda.
Jag tänker mig då inte detta som en "fin, klassisk harmonisk bild" utan mer som en plojsak som drar ögonen till sig.
crazy day today /Alina
#4 Tänkte också lite på det, hade varit snyggt tror jag! :)
Jag både stör mig och inte stör mig på kvisten, den är lite väl blickfångande men samtidigt känns det som att jag hade saknat den/nått om den togs väck.
Men jag stör mig faktiskt inte på att det är så mycket luft under fåglen, tycker det gör bilden spännande :)
Johanna - Instagram
Jag tycker också det är fint med all luft under fågeln. Det är bakgrundsfärgen som gör mycket i denna bild och beskär du så tappas färgen bort.
Tror jag skulle vilja ha bort den grenen som är i oskärpa. Känns som allt skulle vara i fokus i denna bild.
Ja tycker du e duktig. Lite jobb i bildhanteraren - så att du får bort just den suddiga grenen & lite andra suddiga saker - samt halo runt de mörka delarna - räcker. I övrigt bra komp.
/L
Jag tilltalas av färgerna i hela bilden och ibland är more less och ibland är less more. Jag har med papper mot skärmen beskurit lite och visst blir det en fin bild om man beskär bort högra halvan samt under halvan.
Men, jag tycker inte bilden är så tokig. Ja, den suddiga grenen tar fokus från sidensvansen och det är synd, men hade den grenen varit skarp/stilla hade detta kompet definitivt fungerat för mig.
Fortsätt med dina motljusbilder!
mvh Martin

#4 o #5 Ingen tokig idé alls!!! Provade det o bilden blev som en sån där kinesisk avlång tavla ni vet. Som #4 skriver var jag också inne på att bryta den klassiska kompet men jag gjorde det kanske för lite.
#6 #7 #8 Vi är överens om att den där suddiga kvisten ska bort:))
Stort tack till er Alla som tar er tid att skriva kritik!!! Uppskattas jätte mycket!!
Mvh MaGi67