hjälp med nikon d90?
När jag ska fota med min kamera så blinkar det "F--". I bruksanvisningen så står det att man då ska ändra till läge M - men då jag försöker fota i det läget så blir det helt svart. Det fungerar inte heller att fota med blixt när det är så. Förut hände detta väldigt sällan och försvann ganska fort, efter endast någon minut, men de fem senaste gångerna jag har tänkt fotografera med min kamera så har det varit så, och det försvinner inte heller. Vad gör jag fel och hur kan jag ändra på det?
Har objektivet bländarring?
Vrid i så fall till minsta bländare (störst F-tal).
nej, där bländarantalet står, det är där det står "F--" och det går inte att ändra bländaren.
På många (äldre?) objektiv finns en ring där man kan ställa in bländaren direkt på objektivet. Om det finns en sådan ska du ställa in/låsa den på minsta bländaren, dvs största talet. Om det inte är gjort så får du ett felmeddelande, F--
Jag har ett objektiv utan bländarring som är aaningen glappt och som ibland ger samma felkod. Om jag då tar tag i objektivet och vrider litet åt samma håll som man sätter fast det så brukar det funka igen. Kanske har du råkat ut för samma sak?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Du kanske också kan kolla att du inte har skit på kontakterna mellan kameran och objektivet. Det kan orsaka problem.
det fungerar nu, tack så jättemycket :)