Foto iFokus

Foto

Etikettmisslyckade-bilder
Läst 3231 ggr
jeppe76
0

mörka bilder med nikon D90

Hejsan

För några veckor sedan var jag och fotade lite på en cykeltävling, och fick problem med för mörka bilder. Tänkte först att okej det var ganska molnigt men efter några dagar var det likadant även när det var soligt ute. Jag kollade bl a exponeringskompensationen men inget fungerade. återställde kameran och det fungerade igen. Idag fotade jag och till en början fungerade det utmärkt men så hände det igen bilderna blev riktigt mörka utan att jag gjort någonting. Är det någon som haft liknande problem eller som vet vad detta kan bero på?

Mvh, Jeppe76

strul
0

Du får nog ge lite mer information hur du använt kameran. Fotar du i jpg eller nef? Kör du med bländar- eller slutarprioritet? Du kanske använder enbart autoläget? Hur ser histogrammet ut för dina mörka bilder? Har du provat med exponeringskompensation? Förmodligen är dina bilder underexponerade, d.v.s. det har kommit in för lite ljus i kameran. Då behövs längre slutartid eller större bländaröppning. Större bländare = lägre bländartal.

Du kanske kan ladda upp en mörk exempelbild här på iFokus?

jeppe76
0

Under cykeltävlingen körde jag med kort slutarprioritet och varvade mellan 1/320 och 1/640. Kan förstå att en del bilder blev mörka här. Tog också några bilder på barnen vid samma tillfälle cirka 1/60 till 1/125 med samma resultat. tror till och med att jag körde längre ska kolla i morgon eller senare i dag. Histogrammet visade att fotona var mycket underexponerade, och provade även exponeringskompensation. Bilderna har tagits i NEF, och jag kan lägga upp en bild, kanske det underlättar.

Inkanyezi
0

Det är nog inte något fel på din kamera, utan det mer troliga är att du inte hade koll på exponeringen. Jag vet inte hur din kamera varnar för underexponering när du kör med Sv, men om största bländaren inte räcker för att det ska bli rätt exponerat, så blir bilden mörk.

Alltså, om du ställer in på 1/640, men kameran behöver 1/160 för rätt exponering med största bländaren, då blir bilden två steg underexponerad.

Det finns tre möjliga lösningar för att få rätt exponering. Endera måste man ställa upp ISO, så att det blir möjligt för kameran att ställa in bländaren efter den valda tiden, eller så går man över till Av, bländarförval, och ställer största öppning på objektivet och tar den tid som det blir (man kan också ställa på P med samma resultat), eller, om kameran ställer om ISO när den står på "Sport", så kan man använda den inställningen och få kortast möjliga slutartid.

Men om bländarinställningen på objektivet inte räcker för vald tid och ISO, blir det alltid felexponerat med Tv.

Men det ska nog finnas indikering i sökaren för exponeringen, så att du kan se när du behöver ställa upp ISO.

strul
0

Eftersom du har bilderna i nef-format är nog möjligheterna att rädda bilderna i efterhand relativt goda. Om du inte redan har View NX kan du ladda ner detta program helt gratis från Nikon och försöka rädda bilderna genom att lyfta lågdagrar samt ändra exponeringskompensationen. När inte bländaren räcker till får du naturligtvis precis som Inkanyezi skriver höja ISO. På din kamera kan man höja ISO ganska mycket utan att brusnivån blir störande. Lycka till!

Gratis_ViewNX

jeppe76
0

Tack för tipsen. Kan säga att vid fototillfället hade jag ingen tanke på att höja ISO talet, men man lär säg hela tiden något nytt.

Än en gång tack för hjälpen

MatsA
0

Ett tips (som du säkert kommit på nu) är att använda auto-ISO