Ska köpa en kamera...
Nu är jag trött på min lilla skitkamera och behöver en ny. Vill helst ha en systemkamera och behöver nu lite hjälp. Jag har noll koll i princip och det är en djungel… Men detta är vad jag kan komma på just nu
Krav: Ska kunna fota främst djur och människor. Vill fota mina katter och kattungar och när man fotar men blixt så blir färgerna helt muppo och utan blixt så blir det suddigt fastän färgerna blir bra. Så en kamera som kan fota utan att göra färgerna alldeles kaiko.
Sen är jag dålig på att läsa instruktionsböcker, eller orkar inte. Jag kör på bara tills jag lär mig. Visst är det bättre att läsa instruktionen men det kan sambon göra :)
Kostnad: Okej kanske inte värsting värsting kameran men under 10 000 för att dra till med något.

Hej!
Ja det är sannerligen en djungel det här med systemkameror…
Dom mest kända märkena är Nikon och Canon, men sen finns det ju även Sony, Olympus, Panasonic, Pentax mfl.
Jag kunde inget om systemkameror när jag köpte min för exakt ett år sedan, så i början körde jag enbart på det gröna läget (auto) och sedan lärde jag mig genom att söka på nätet och kolla forum m.m.
Jag valde en Nikon av den enkla anledningen att svärfar hade en som jag gillade och som satt bra i handen och kändes enkel att förstå, men det lättaste är nästan att ge sig ut i en butik och klämma och känna lite för att själv kunna bilda sig en uppfattning.
Kolla in exempelvis cyberphoto.se, där finns det en hel uppsjö systemkameror i din prisklass.
Lycka till!
~Quila Roze~

#1 Tack! Mjo det kanske är en idé att känna hur den är i handen…

Det viktiga är att hitta en kamera man trivs med i den prisklass man tycker är vetig oavsett märke. Det skiljer inte så mycket i bildkvallitet mellan en kamera för 10 000:- resp. 50 000:-
Det är vettigare att satsa på dyrare optik, det ger mer bildprestanda än ett dyrt kamerahus.

#3 aha bra att veta 

Du behöver ljusstark optik, för att tillgodose dina önskemål.
Skall du fotografera dina katter inomhus med taskigt ljus, blir min rekommendation Nikon D5000, då den delar samma fina CMOS-sensor som D90 och D300. Tillsammans med en ljusstark fast normal som tex Nikon AF-S DX 35/1,8 G, får du ett ljusstarkt koncept som ger lagom vidvinkel för inomhusfoto. Detta ryms inom din budget.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

#5 tack för det konkreta förslaget till kamera :)