Kritik - Svanar
Då jag inte är nöjd med brushanteringen på min Canons Powershot S3 IS men ändå led av fotoabstinens idag så gav jag mig ut i Slottsparken för att se om jag kunde få någon fågelbild, och förmedla kyla.
Fungerar tänket - en svanbild i gråskala? Ett par partier utfrätta, men bättre än så här blev det inte idag.
1/200s, f4.0.
Ändrad i PS till gråskala och därefter lite justering med levels.
mvh Martin
Lyfter upp den här, kanske inte optimalt att posta inläggen på natten då de verkar tendera att försvinna rätt snabbt från förstasidan under morgonen/förmiddagen.
Nyfiken på åsikter om konverteringen till svartvitt/gråskala, och om det fungerar eller bara blir ris?
mvh Martin

Tycker den fungerar alldeles utmärkt!!
En härlig bild i sv/v!! Gillar den lite råa dystra känslan som bilden förmedlar.
Kanske skulle du ha komponerat bilden lite annorlunda. Ett lite lägre perspektiv hade varit önskvärt men det är lättare sagt en gjort när de stora fåglarna kommer vaggande emot en;)) Man vet aldrig vad de hittar på:))
En bild jag gillar mycket!!! Bra rörelse oskärpa på den ena foten!!
Mvh MaGi67
Tackar för kritiken. Just där jag står är det svårt att gå lägre, för det är på en höjd som är drygt metern högre. Jag sitter på huk. En annan fotograf som var intill mig höll på att ta fram lite bröd. Svanarna åt sedan från händerna, de blir väldigt familjära när det är så kallt som det är nu och marken är snötäckt. :o) Men tack för kritiken, skall strax ut en sväng till så får vi se vad det blir av det :o)
mvh Martin

Åh, vilken härlig bild! Jag är en riktig kontrastälskare och det är det jag gillar med den här bilden, just kontrasten. Och att den är i svartvitt, så vackert!
Jag tycker faktiskt att vinkeln funkar. :)
Vet inte riktigt mer vad jag ska säga, bilden är helt enkelt vacker.
Tack Buuc för din kommentar!
mvh Martin

Häftigt! var min första reaktion. En mycket stark komposition där den närmaste svanen är på väg ut ur bild, styrkan i kompositionen förstärks av den diagonal de båda svanarna bildar tillsammans. Nerifrån höger hörn snett uppåt vänster.
Ett skolexempel på vad ett noga genomtänkt "Brott" mot vedertagna kompositionsregler kan göra för en bra bild!
(En rörelse skall ju enligt alla vedertaget regler röra sig inåt i bild, i det här fallet hade jag förmodligen inte ens höjt ögonbrynen om den gjort det. Nu höll jag på att sätta kaffet i vrångstrupen.)
Mycket bra bild Marnyman!
#6 Tack GeronimO! Värmande ord och kul att det fungerade med tänket (även om jag inte hade just rörelsen utåt som tanke).
mvh Martin