Raw-konverterare, hjälp?
Ni som har koll på hur det har gått för mig det senaste året vet ju att jag skaffade en Sony förra höstvintern. Nu är det så att jag fotade med RAW ganska mycket i början, ända tills på våren då jag började fota med JPG istället.
Nu är det så att i våras crashade min dator så jag fick en ny. Och programmet som jag hade fått med Sonyn och installerat var såklart inte installerat på den nya datorn. Och jag har ingen aning om vart jag har lagt datorn..
Jag har säkert över 100 bilder som jag inte har konverterat till JPG än. Och det vill jag verkligen, det är mest semesterbilder och så. Så jag undrar om det finns något bra, snabbt och enkelt konverterar-program jag kan ladda ner gratis?
Jag har försökt att ladda ner ett par men förstår inte ett knyst om hur eller vad jag ska göra! Behöver alltså hjälp! Det får gärna vara ett snabbt program så jag slipper sitta hela dagarna och få ont i huvudet.
Tack för er tid!

Har du provat den helt gratis RawTherapee?
Mycket kompetent liten skapelse må jag säga!

Ska genast ladda ner den och testa, tack för tipset!

Nu är det säkert jag som är helt dum i huvudet eller så bråkar programmet med mig, det går inte ens att öppna en fil!

Hmmm.. Har du laddat ner rätt version?
Finns för Windows och Linux.

#4 Japp, Windows har jag laddat ner för..
Jag kan öppna mapparna och kolla på bilderna, men när jag trycker på "open" så händer ingenting. Jag ser liksom ingen bild.

Märkligt. Tyvärr är jag själv inte alls bevandrad i RawTherapee, har endast testa någon gång för länge sedan.
Prova att ställa frågan i deras supportforum. Där bör du kunna få snabb hjälp.

#6 Tack! Jag försökte öppna bilden på ett annat sätt, men då blev det något sorts error så fort den försökte ladda RAW-filen, så programmet stängs ner varje gång jag försöker med det. Att det alltid ska hända mig! Men jag får väl kontakta forumet.
Tack för din hjälp. :)

Kolla upp att din kamera ät supported i RT.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Dum fråga kanske men har du provat att dubbelklicka på en bild när du bläddrar i mapparna?

Där var jag två poster för lånsam. 

#8 Tack, ja, den står med där.
#9 Ja, det har jag provat. :)
Ja det verkar inte riktigt stöja Sonys raw-format den krashar när jag försöker öppna en folder med rawfiler.
/Mattias

#12 Precis så blir det för mig också! Jag kollade ju och det stog att den "klarade" min kamera, så jag förstår inte riktigt varför det krashar. Det kan då inte vara för att det är en RAW-fil!

Kanske Adobe Photoshop kan öppna.

Jag vet inte hur det gått för dig Buuc, men ett annat gratis alternativ är Ufraw.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Åh, denna tråd har jag glömt bort lite!
Jag har iallafall goda nyheter att komma med! Först och främst vill jag säga att jag i efterhand märker att jag skrev "Och jag har ingen aning om vart jag har lagt datorn" men det ska stå CD:n, inte datorn! Hoppas ni förstod det.
Iallafall, jag städade mitt skrivbord under jullovet och hittade faktiskt CD:n, så jag har installerat programmet och kan äntligen konvertera alla bilder till JPG! 
Jag vill tacka alla så himla mycket för att ni tar er tid och bryr er om lilla mig!