Kritik - Heron City
Två testbilder med en Canon EOS 450D och ett Canon 70-300 objektiv.
Har bara haft möjlighet att låna kameran några timmar och missade dessutom de ljusa timmarna mitt på dagen, så fick bli lite eftermiddagssolbilder.
Heron City - Malmö Hus Slotts baksida av vallgraven - där söker hägrarna värme i eftermiddagssolen. Hur många ser ni? Tyvärr park runt om, och solen stod lågt så skuggan som går över backen var inte mycket att göra åt. Hade velat ha en bild med slottsdelen också i bakgrunden, men parken gav inte utrymme att backa så mycket att man fick med "allt".
ISO 100, 1/125s, f6.3. Kameran inställd på spotmätning vilket kanske inte var det bästa alternativet för just denna bilden. Vilken mätmetod hade Du valt? Tips och tricks runt det mottages tacksamt.
mvh Martin
Ett försök med att få med delar av Malmö Hus i bakgrunden.
Jag är medveten om att bilden (denna och föregående) inte framhäver hägrarna, men det är "hägersamhället" jag vill ha framhävt.Även hur väl de smälter in i naturen och hur naturens kamoflage fungerar. Fungerar det, eller försvinner de för mycket?
ISO 100, 1/125s, f5.6. Canon Eos 450D, Canon 70-300.
mvh Martin

Detta gillas. Bilden är nästan lite abstrakt med sin upprepning av Hägrarna där de står på den frusna, snöiga ängen?
Det ser ut som man haft en bild på en bit ängsmark med en häger och sedan klonat och klonat…
Beskär nertill strax ovanför det långa gräset i förgrunden för att förstärka känslan av inklonade fåglar.
Häftigt!
Edit: Jag svarade tydligen medans du postade din andra bild, ser nu att ängen är en backe.
Min kommentar avser första bilden.

Som svar till andra bilden och din fråga i det inlägget.
Ja det fungerar. Särskilt i första bilden där man ser fler och fler hägrar ju längre man tittar.
Tack för kommentarerna!
mvh Martin
Jag gillar den första bilden. Det ser ut som en fixeringsbild där man ska leta hägrar. Verkligen lyckat.
Btw hittade fjorton. Hur många hittade du själv?
HH
#5 Du är inte den första som hittar 14, har fått samma svar från en kompis. Jag har hittat 16, så då får du leta lite till 
mvh Martin
Den första är en intressant bild som växer ju mer man tittar på den. Jag har suttit och räknat och också hittat 16 st, men tittar man lite till så ser det ut som det kan vara 17 st. Den längst upp till vänster där ser det ut som det skulle kunna sitta en precis bakom.
Ok, det är nog sexton!
HH
#7 Minsann, det kan nog vara en där. 16 var mitt "fynd" också. Men möjligen finns det en där. Tyvärr gjorde jag en miss med orginalfilen, så största bild som jag har att tillgå är 1024x559 och där kan man inte med säkerhet säga att det finns en där bak. Men, det ser lite konstigt ut runt huvudet så förmodligen finns det en till där.
Tack för era kommentarer angående bilderna!
mvh Martin
För skoj skull lade jag in bilden i ps och förstorade den för att se om ögat lurade mig. Det går inte att med säkerhet säga, men det ser ut som en till!