Kokbok, arrangera matbilder?
Hej! Jag gör en kokbok som projektarbete på högskolan. Söker kontakt med en duktig matfotograf som kan ge mig tips på vad man ska tänka på då man fotograferar mat!

Matfoto är lite speciellt. Bilden skall helst ge både smak- och luktförnimmelse.
Ljussättningen är a och o, som vid all produktfotografering. Skall skuggor finnas skall de vara mjuka. Grönsakerna skall se frächa ut. En duschflaska med vatten är ett bra tillbehör.
Ett vanligt problem vid matfoto är ett för kort skärpedjup. Proffsen brukar använda ett, alldeles för dyrt, tilt-shift objektiv.
Till kokböcker brukar man ha fler utensilier och presentera en färdig dukning. Puts puts puts. Inga fingeravtryck på bestick och glas tack.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Som Martin säger så har ljuset stor betydelse. Att fota mat och bakbilder blir bäst (tycker jag) i dagsljus om du inte har en massa utrustning som fixar ljuset. Däremot gillar jag ganska kort skärpedjup, men smaken är som baken
Martin! Kan du förklara vad- och hur ett tilt-shift objektiv fungerar?

Naturligt ljus på stranden är bäst för bakbilder. 
Med ett tilt-shift kan man ha kontroll över perspektivet och skärpedjupet, som man inte kan med ett konventionellt objektiv. Det är vinklingsbart och ett billigare alternativ är Lensbaby, men optiken kan ju inte jämföras med ett riktigt tilt-shift.
Ett tilt-shift objektiv används ofta för att få bilder att se ut som ett leksakslandskap. Här är en bra länk.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
!!
Ja, nu förstår jag hur vissa matbilder går till! Ibland har man ju undrat, hur har dom fått till den där bilden! Ett sånt där objektiv skulle man ha, men tomten tycker nog inte man varit såå snäll…. Det var nån guide i Digital foto för några månader sen hur man kan fejka bilderna att se ut som tilt-shift bilder. Får väl gå den billiga vägen och fuska!

En annan sak som ofta förbises av den lite ovana matfotografen är att allt skall vara skinande, gnistrande blankt och polerat, porslinet får inte ha en repa, glasen inte vara kantstötta. Fingeravtryck och dammkorn på glas syns mycket bra.
Såsfläckar på tallriken torkas omsorgsfullt bort, var petnoga med upplägget och experimentera med ljussättningen.
Börja gärna med några olikfärgade grönsaker på tallriken, något som inte blir förstört av några timmar i starkt ljus eller rumstemperatur. Lek fram en bra ljussättning och rita och anteckna på papper hur du ställt upp kamera + blixtar/lampor och reflexskärmar så blir det lättare att göra om det igen om det blir lyckat.
Lycka till!
Tack för alla tips! Ha en bra jul, tack tack :)