behöver hjälp - nybörjare
Hej!
Första gången jag är härinne, men jag behöver eran hjälp. Det är så att jag är jätteintresserad av att fota, men jag kan ingenting. Tidigare har jag haft en (gammal) digitalkamera. Nu skulle jag vilja trappa upp ett eller två steg…
Men jag vet inte vilken kamera jag vill köpa, och den får inte kosta mer än 4000:-, den ska ha bra zoom, 10 megapixlar eller fler och ska ha olika funktioner. En prisvärd kamera helt enkelt (en kamera för en nybörjare;).
Har tänkt på en nikon coolpix p90, vet ni något om den? Vad tycker ni i sådana fall? (sätter in en bild på den)
Kom med förslag och kommentarer, väldigt tacksam!
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19109
Moderator edit: Gjorde länk klickbar
//MartinO

Tack så mycket!
Hmm… det låter inte så jättebra i recensionerna. Är den lika dålig som den låter? Jag som tyckte den lät bra
.

Den kameran är riktigt grym! En kompis till mig har den, måste säga fantastisk! Perfekt alternativ till t.ex D3000 med kit. Inget att förlora på denna kamera! :)

Om du kan tänja ca 1000 kr på budgeten, finns ju Nikon D3000 som #3 nämner. Har själv den och är supernöjd.
Sitter vid fel data nu men vill du se bilder ifrån den så säg till! (:
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Är det första gången du ska fota som hobby. Så är det nog en jätte bra kamera till början:)

#4 Måste man ha objektiv till D3000?

#6: Ja, med i det priset (5000kr) så ingår objektiv, minneskort & väska. :) I alla fall det kittet jag köpte!
MVH.
Louise T

#7 Många som säger att det är jobbigt/svårt, tycker du det (alltså med objektiv)?
Nikon d3000 är en jättebra nybörjar kamera. det finns en inbyggd guide osm man kan lära sig lite av. den är enkel att hålla och inte så tung. jag tror den ksulle passa dig.
jag köpte min för 4500:-
Om det inte i första hand är en systemkamera du söker råder jag dej nog att satsa på en bättre kompakt istället. Vitsen med systemkameror är att man ska använda olika objektiv och om man inte är beredd att satsa pengar på det tror jag det i längden lönar sig bättre med t.ex en långzoomare.
Du säger att du vill ha en kamera med fler än megapixlar än 10. Det tar mer än vad det ger om du inte tänkt förstora upp bilderna jättemycket, då menar jag som stora planscher och dyl. En kompaktkamera med mer än 10mpx kommer i många situationer att leverera väldigt brusiga/gryniga bilder (det är iallafall vad jag upplevt och hört), 7-8mpx på en kompakt bör räcka mer än väl. Megapixlarna har blivit något som "ovetande" folk (menar absolut inget illa, men folk som är mindre insatta i fotografering och kameror) förlitar sig allt för mycket på och något som tillverkarna försöker lura en med. Vad du istället kan kika på är den optiska zoomen, inställningarna (går det att ställa in ISO, slutartid, bländare, dvs finns det manuella lägen eller körs allt på auto?), greppet och hur kameran känns i handen samt hurdana batterier den använder. Laddningsbara är alltid en fördel.
Lycka till med köpet! 

Denna är grym, om man inte vill ha en massa optik - köp denna.

#8: Jag som precis skaffat mig denna, (haft den i 2 månader) klarar mig super med det objektivet man fått med. Och jag tycke inte det är så värst svårt faktiskt!
MVH.
Louise T

Jag har en p80, jag tycker den är jättebra! P90 är väl nyare och ännu bättre. Man klarar sig gott med ett objektiv. Du kan se blder här som jag tagit med den, t.ex i tråden "snö".

Om du blir biten av denna fachineranden hobby, kommer du att växa ur kompaktkameran ganska snabbt. Då utvecklingen på dessa kameror går hiskeligt fort kommer värdet att rasa mycket fort. Den kommer med andra ord att bli ganska svårsåld i framtiden.
Nackdelen med denna kompakt är framför allt elektronisk sökare. De elektroniska sökare jag testat har spökat vid kraftigt motljus och det är svårt att se vad man gör. Kameran saknar raw-format. Vid höga iso, drar den ned till 3 Mpixel. Den saknar blixtsko för extern blixt.
Om du sparar lite till och tex satsar på Nikon D3000 med tillhörande kitobjektiv, får du en kamera att växa i, som för den sakens skull inte är svårare att hantera för nybörjaren. Nikons guidemenyer i denna kamera har fått ros i pressen. Det är inget snack, Nikon är i dag bäst på menyhantering. Om du trots allt skulle tröttna är det alltid lättare att sälja en systemkamera än en kompakt. Om du däremot tycker att foto är jätte kul, kommer det att bli dyrare med en systemkamera men de pylar du köper på dig går att använda på andra kamerahus från Nikon om du vill byta till ett vassare kamerahus.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning