Macro objektiv till nikon
Hej!
Har alltid gillat att fota macro, och skulle vilja ha ett macro objektiv. Har en Nikon D3000 och vet inte rikigt hur stort sortementet är för den kameran men har kikat in lite på Tamron.
Någon här inne som kan rekomendera något bra?
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "

Tamron 90 f/2,8 är riktigt bra optiskt men kanske lite plastigt byggd. Den är heller inte vädertätad om du tänker använda den i fuktiga eller dammiga miljöer.
Nikons 105 är något av det bästa du kan få men tyvärr kostar den därefter.
Du skriver inget om vad du vill ha för brännvidd eller vad du tänkt fotografera, lite info där och även hur mycket det får kosta hade underlättat.
Sigma 105mm. jag kör det o de går riktigt jävla bra :D
www.dek.nu - de flesta tagna med D60 och det objektivet. Lycka till
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto

Sigma givetvis. Om man lyckas få ett exemplar som fokuserar rätt. Sigmas gluggar är om inte annat stabilt byggda.
jag kör alltid manuell fokus när jag fotar macro, så jag kan inte säga något om 105:ans autofokus. (det krävs motor i huset på denna för att det ska funka med AF btw )
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
Jag har ett Tamron 90/2,8 - rekommenderas varmt! Det har aldrig gjort mig besviken och då har jag fotat en hel del med det ;)
Autofokusen är rätt långsam och jagar en del, men det har aldrig stört mig då jag alltid använder MF när jag fotar macro. Skärpan är riktigt bra i alla fall! Känner ett flertal andra som också har detta objektiv och ingen av dem har varit missnöjd med det.
Mvh Ida
www.krusfoto.se