Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1089 ggr
nadnadiine
0

Objektivt problem.

Jo, jag har köpt ett gammalt objektiv, en sigma 80-200 1:3.5-4 med pentax-k fattning..

Men kan inte få på det på min Pentax K100D Super fast jag läst mig till att det ska gå?

[mingdie]
0

Om det är k-fattning på objektivet så skall det gå. Skicka gärna en bild på objektivets fattning så kan vi se om det är en k-fattning.

nadnadiine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det står "For pentax-K" på det men visst.

dijete
0

Aha, det har ingen fattning för digitalt, dvs. kontakter.

nadnadiine
0

Jaha O: Säljaren sa att det skulle funka för digitala kameror

[mingdie]
0

Det ser ut som en Pentax K-fattning så då förstår jag inte varför den inte går att sätta på din K100D. Är det det du menar eller att den inte fungerar när du har satt på den?

#3 Bara för att den inte har kontakter betyder inte att den inte går att sätta på en digital Pentax och använda.Till skillnad från andra märken så kan man använda alla gamla objektiv till Pentax på dom nya kamerorna. Det enda du inte får så är det autofokus.

nadnadiine
0

Ja, jag menar att den inte går på. jag får i den men det klickar inte fast.. Lite konstigt

[mingdie]
0

Jag har inte med mig Pentax kameran men jag skall ta en titt när jag kommer hem och se om jag kan ge dig några tips.

nadnadiine
0

Tack 8)

dijete
0

#5 Aha, då har man lärt sig något nytt.

nadnadiine
0

Jag gick till en fotoaffär och en av "gubbarna" där bara klämde lite på objektivet och kameran och sen fick han på det  bara sådär fast alla andra failat O.o så problemet är löst :)

[mingdie]
0

Bra att det löste sig. Visade han hur man får kameran att mäta ljuset?

nadnadiine
0

Mäta ljuset… vadå?