Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 5889 ggr
MartinO
0

Kritikbilder och exif

Allt för många som önskar kritik på sina bilder ha postat bilden utan exif-data.

Kritik är ett sätt för fotografen att kunna utvecklas. Med exif-datan kan man se om tex ljusmätningen är tokig, bländare, iso och tid, men inte minst kamera och i flera fall vilket objektiv som använts.

Utan exifdatan kan man endast bedöma komposition och gissa sig till felaktigheter i inställningar. Man kan således inte peka specifikt  och tala om att "detta är fel inställning till denna situationen".

Jag kan inte ge rättvis kritik utan exif-data och därmed hjälpa fotografen. Då avstår jag hellre från kritik.

Så använd inte kommandot "spara för webben". Då tas exif-datan bort.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

MonisN
0

Vad menar du med exif-data? Är det något som utomstående kan se menar du? Jag önskar att alla som vill ha kritik på bilder upplyser om bländare, tid, objektiv mm som du också skriver. Spelar det någon roll om man sparar bilden i jpeg eller för webben? Vad är isf skillnaden? Själv sparar jag aldrig specifikt för webben. Däremot sparar jag i låg kvalitet för de bilder jag lägger upp så det ska gå snabbt att ladda.

Dumma frågor kanske…Skäms

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

MartinO
0

Denna finns i den inbäddade metadatan, det vi kallar Exif och iptc.

När man sparar för webben brukar exifdatan tas bort för att filen skall bli så liten som möjligt.

Ett bra gratisprogram för att läsa och editera Metadata är PhotoME

Sajtvärd för Foto

isabelle_
0

Man kan också använda Opanda Exif. Tycker detta är viktigt, så jag puttar!

Wiker
0

Bra att du tog upp det, Martin!
Kanske något man skulle göra…

Men, ska man ta med all exif-data då eller, vad exakt är nödvändigt?

MartinO
0

#4 det sköter sig själv. inget att tänka på, bara man inte sparar för webb.

Sajtvärd för Foto

Wiker
0

#5 Okej, tack Martin, det får jag fixa till nästa gång :-)

MonisN
0

Hur kan man se Exif datan i någons bild?

Inkanyezi
0

Det enklaste är om du har Firefox och tillägget Exif Viewer, då högerklickar man på bilden i webbläsaren och väljer att se Exif data.

MonisN
0

Ok, då ska jag ladda ner tillägget. Funkar det på samma sätt i IE? Jag har båda:)

MartinO
0

PhotoME tycker jag är det bästa programmet. Man får även med iptc-data och histogram. Startas genom högerklick i tex FF.

Sajtvärd för Foto

MonisN
0

Jag har försökt se datan från några bilder här i FF efter att ha laddat ner tillägget, men får inte fram någon Exif data. Kanske är dom felsparade då? Vet heller inte hur man sparar på "rätt" sätt för att andra ska se datan. Om jag sparar en bild i jpeg på hårddisken och sen laddar upp den här, ska det då gå att se datan? Eller måste man spara genom ett visst program? Ursäkta om jag verkar trögSkäms

MartinO
0

Här dräller det av bilder utan Exif. Leta upp någon av mina, så skall exifdatan finnas med.

Om du inte begär att exifdatan inte skall visas, så hänger den med bilden.

Sajtvärd för Foto

[mingdie]
0

Spara för webben är ett av dom där kommandona som jag tycker så illa om i PS. Man förstår ju att folk som inte är så vana vid fotobehandling på datorn ser detta alternativet och tänker ahhaa det skall jag naturligtvis använda när jag sparar för att ha bilden på nätet.

Varför den tar bort Exif är något jag inte förstår eftersom att inkludera Exif inte gör filen så mycket större.

Den här tråden borde låsas så att alla kan läsa den.

Inkanyezi
0

Nja, nålas fast snarare än låsas.

[mingdie]
0

Nålas eller låsas. Du förstod eller?

isabelle_
0

Jag kommer lägga till detta inom sajtreglerna, som att tänka på .. Dock inte nåla tråden då vi har många nålade trådar.

MonisN
0

Jag kör för det mesta iFokus i IE eftersom jag inte kan få sidan att se ut som jag vill med teckensnitten i FF. Så hur gör man då för att se Exif datan i IE, måste jag ha något av de program ni tipsat om, och öppna bilderna i dem?

MartinO
0

#17 För din skull rev jag av plåstret och blottade ett öppet sår, nämligen IE8.

Efter att ändrat associerad webläsare i settings i Photo me, dök den upp även i högerklickmenyn i IE8, efter omstart av IE8.

Sajtvärd för Foto

Cessy
0

Aha……….är det så ni kan se datan. Ok då skall jag ladda hem det programmet, men i andra datorn. Så IE8 är ett öppet sår?! Jo många avskyr ju IE men för min del har jag aldrig lärt mig att älska firefox, fast det kan ju mer bero på att jag aldrig orkat med o riktigt lära mig det Skäms Nåja jag tackar för tipset om Photo Me o skall som sagt var prova det med den andra datorn.

MonisN
0

Gulligt av dig MartinO att blotta såret för min skullSkrattande Och nu har jag gjort precis som du sa, men Photome dyker inte upp i högerklickmenyn. Har jag missat nåt mån tro?

MartinO
0

I settings i Photo ME väljer du webbläsare. Det är sedan bara att starta om IE8, så skall det fungera. Den nya menyvalet heeter "Open in Photo ME"

Sajtvärd för Foto

Inkanyezi
0

Min version av Photoshop Elements (3.0) tar ibland bort Exif, och jag vet inte varför. Jag har aldrig valt "Save for web", men av för mig okänd anledning tas Exif bort ibland, och det finns inget alternativ bland preferenserna för att spara där man kan välja att det alltid ska vara med.

Så resultatet är att bilderna har Exif kvar om jag bara har krympt dem i Irfanview, där jag kan bestämma om Exif ska följa med, men om jag har gjort någon bearbetning i Elements så kan Exif finnas kvar, men i regel har det försvunnit. Möjligen kan det vara för att bilden har mellansparats i ett format som inte stöder Exif?

Jag brukar spara som tiff, men kanske det är bättre att låta den ligga som PSD om man ska fortsätta jobba med bilden? Jag lägger aldrig tillbaka en delvis bearbetad bild som jpeg, eftersom det är ett förstörande format.

MonisN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har valt IE8 i Photome:s meny och även startat om datorn, men den visar sig inte i menyn.. Jag får väl helt enkelt använda FF om jag vill se Exif datan…:( Tack iaf för all hjälp:)

MartinO
0

#23. Det är inte någon säkerhetsspärr i IE, som strular till det?

Sajtvärd för Foto

Inkanyezi
0

Och jag har hittat var min Exif försvinner, det är när jag omvandlar till TIFF med Irfanview. Elements spar Exif i flera av formaten, även om vissa delar av Exif försvinner.

Spectabile
0

Jag har en Canon systemkamera och där följde ett litet program med som heter Zoom Browser. Där kan jag se Exif både på RAW och JPEG. Huvudsaken är att jag själv kan se vad jag har haft för inställningar och eftersom jag sparar RAW-bilden så finns alltid all data kvar.

MonisN
0

Nu har datorn vilat sig en stund, och vips så har programmet hoppat in i menynSkrattande Det krävdes 2 omstarter!

MartinO
0

Skönt det löste sig. Glad

Sajtvärd för Foto

MonisN
0

Tack MartinO för hjälpenSkrattande

[mingdie]
0

Jag har inte testat Photo Me men hört om det. Jag antar att om man vill kolla Exif på en bild så måste man öppna hela Photo Me programet och inte bara högerklicka som på Exif Viewer eller?

Jag kan inte fatta varför program som tex Irfanview tar bort Exif när man sparar om. Det är ju ett fotoprogram och Exif är tycker jag ganska viktigt att ha kvar. Sedan är det ju så att Exif delen är en otroligt liten del av hela fotofilen.

MartinO
0

Det är rätt att hela PhotoME öppnas, men programmet innehåller så mycket mer inforation än de andra, så det är det värt.

Sajtvärd för Foto

[mingdie]
0

#31 OK då är det vad jag trodde. Mitt vanliga bildbehandlingsprogram ger mig all info som jag behöver och Exif Viewer ger mig det jag behöver för allt annat.

Vill helst inte ladda ner mer program.

Inkanyezi
0

Jag tittar så sällan på Exif i mina bilder, så jag hade inte blivit varse vilket program som plockar bort det. Ett tag misstänkte jag att det skedde när iFokus krymptee bilden när man laddade en för stor bild, och jag blev också överraskad när jag letade efter boven och det visade sig vara Irfanview.

Lösningen för att jag ska ha kvar Exif (åtminstone delvis) är alltså att öppna jpeg-filen i Elements och däriftån spara tiff om jag ska fortsätta pilla med bilden. Det tar bort ungefär hälften av datalistan i Exif, men de viktiga delarna finns kvar. Det jag saknar i Exif från Canon PowerShot G7 är att den inte anger ISO. Med automatisk ISO kan jag alltså aldrig få reda på vilket ISO kameran ställer in. Jag vet inte varför de har gjort så, i Panasonic finns ISO med i informationen.

MonisN
0

#33 När jag (mycket sällan) använder autoläget i min Canon 30D visas heller aldrig Exif datan. Ibland hade det varit intressant att att veta den om man ville prova samma inställning manuellt.

MonisN
1

Jag har upptäckt att vissa bilder man lägger upp på iFokus inte alltid visar Exif trots att man inte sparat för webbenObestämd

[mingdie]
0

Om du inte har någon inställning i din kamera som tar bort Exif så skall den finnas med på orginalfilen. I så fall så försvinner den när du behandlar bilden. Det skall inte försvinna när man laddar upp här.

MonisN
0

Jag har ingen sådan inställning i kameran vad jag vet. Det ska isf vara att den försvinner om man behandlar den. Det låter jag vara osagt. Tänkte bara att många som vill ha kritik kanske inte har sparat för web och då kanske ändå inte får ett proffsigt utlåtande pga av att Exif saknas. Undar lite om ni yrkesfotografer endast bedömer oredigerade bilder på sajten? Det blir isf kontentan av resonemanget ang Exif.

MartinO
0

Oredigerad eller redigerad har inte med bedömningen att göra och iofs inte Exif heller. Utan Exif går det utmärkt att bedöma komposition, ljussättning mm.

Däremot är det väldigt många nybörjare på iFokus, som behöver handfasta råd för att kunna utvecklas och då är Exif en tillgång för att se var det har gått snett.

Sajtvärd för Foto

MonisN
0

Ok Martin jag är med! Men om nu Exif försvinner om man redigerar bilden, vad gör man då då?

isabelle_
0

#39 Snor den från orginalbilden & klistrar in i inlägget.

MonisN
0

Ja ja, det kan man ju alltid göra! Flört

Cerrolyn
0

Oj, såg detta nu.Skäms

Men vad jag såg så kunde jag se detta i utforskaren genom att högerklicka på bilden och sedan välja egenskaper och detaljer. Eller är det inte samma sak?

**MVH Cerrolyn

MonisN
0

#42 Då måste man ha bilden sparad i datorn. Tanken är att man ska kunna se exif-datan på bilder som laddas upp här. Men har man redigerat bilden syns inte datan i t ex photoME.

slaslan
0

lägger upp denna bild för att  kolla om Exif datan följer men

slaslan
0

och tyvärr gjordeden ju inte det , den ändras ju till en gif fil närman lägger upp den måste man ha photme eller nåt annat program för att få exifdata med när man laddar upp här

MonisN
0

#45 Man måste ha ett program som kan läsa Exif, t ex photoMe. Ibland går det dock ändå inte att se Exif. Vad det beror på vet jag inte.

MiGardet
0

Finns det smidiga exif-program för Mac?

Googlade och hittade något om att det skall finnas ett exif-program (Graphic converter) som skall följa med alla mac'ar men jag lyckas inte hitta det på min. Jag har en ny Imac 21 med Snowleopard om det har någon betydning.

Iphotos hjälp beskriver hur man skall kolla "utökad bildinfo" men där syns bara dag och tid samt kamera.

slaslan
0

har lagt upp en oredigerad bild men nån exfi kan jag se inte här, men på bilden i datorn kan jag läsa har photoshop elememts 6,jag vl nåt fel när jag laddar upp bilden hit. har även tittat andras bilder och är samma sak där. har laddat hem photoME också

MonisN
0

#48 Du gör säkert inget fel när du laddar upp den, men ibland fungerar det inte trots att man inte gjort något med bilden. Om man vill ha kritik på sina bilder är det bra om man skriver ut Exif i inlägget för säkerhets skull.

Martin
0

Jag laddar över bilder med windows eget program för det.

Öppnar jag därefter bilder i ZoomBrowser Ex finns all info där. Öppnar och sparar jag bilder i Photoshop eller Elements så försvinner det, som några andra också sagt.

Har i och för sig inte letat speciellt efter inställningar, finns kanske inställningar för att spara med Exif. Får ta och leta upp det…

mvh Martin

Geronim0
0

Om man i Photoshop väljer "Spara för webb" tas Exif bort för att göra filen mindre.

Väljer man det vanliga "Spara som" Blir Exif orörd.
Hur det är med andra program vet jag inte

slaslan
0

har laddat ner photome, men hur ska jag göra när jag ska kolla Exif data på en bild som någon lagt upp här , måste man spara ner den på sin egen dator först eller vad är det som gäller.under öppna med borde väl photome vara med  men jag kan inte se det där hjälp!!!!!!!

MartinO
0

I PhotoME får du tala om vilken webbläsare du använer i inställningar. Där kan du även ändra språk.

PhotoME fungerar inte med Google Chrome!

När webbläsaren är integrerad, kommer menyvalet att visa i PhotoMe upp när du högerklickar på bilden

Sajtvärd för Foto

MonisN
0

Bilder som är redigerade i PS verkar inte gå att se Exif i PhotoMe. Det visar bara en massa ointressanta siffror.

emelie92
0

Om man fotar med en vanlig kompakt digitalkamera, kan man se exif-data då också, eller gäller det bara systemkameror?

MartinO
0

Japp även kompaktkameror lämnar Exif. Jag har bilder från 2005 tagna med olika (numera helt omoderna) kompakter av olika fabrikat. Exifdatan står att läsa i bilderna.

Sajtvärd för Foto

LFCFredda
0

Bättre sent än aldrig men jag skulle vilja tacka för tipset om Exif viewer till firefox. Smidigare kan det väl knappast bli.

Hannybee
0

Nu har jag inte läst alla inlägg… Men om man redigerar bilden lite i Photoshop som en PSD-fil och sedan tar "spara som" och gör den till en JPG-fil… Finns EXIF-datan kvar då?

Tiqie
0

Kan någon förklara vad Exif data är? :)

Geronim0
0

Exif är data om kameran, exponering, iso, mm som lagras i bildfilen.

Hannybee
0

Någon som kan svaret på min fråga? Vill gärna vara med i Nyårs-fototävlingen…

Geronim0
0

#61, Ja det bör den göra. För mig funkar det i alla fall, däremot bör du inte göra bilden över 800 pixlar på bredaste ledden då den kommer att skalas ner av iFokus, då skalas också Exif bort.

Hannybee
0

#62 Okej, tack för svaret! Vilken tur att jag har precis 800 som max på bredaste delen när jag ska lägga upp bilder på nätet. Glad

Tiqie
0

Vart kollar man om bilden har Exif data då?

Geronim0
0

Du kan högerklicka på bildfilen i utforskaren och välja "Egenskaper/Filinformation" så ser du exifdata.

Ett annat kanske bättre verktyg är Photo Me

PhotoMe är för övrigt gratis att använda.

Tiqie
0

65# - okej tack,jag gick in och kollade på bilden jag kanske ska ta med och jag tror att den har det.
Men det är en sak till jag undrar,får man beskära bilden elr sånt?

Denna kommentar har tagits bort.
MartinO
0

Helt okej att beskära bilden i tävlingen.

Sajtvärd för Foto

Spectabile
0

Det känns som om det börjar gå troll i det här med Exif. Kan det inte bara vara okej att man själv skriver ner Exif i inlägget där man lägger in en bild för kritik?

Sen har jag kollat, det finns ingenstans på foto.ifokus som på ett enkelt sätt beskriver vad Exif är, inte finns det någon beskrivning om hur man läser histogram heller. Förmodligen vet dom flesta redan vad allt detta är. Men jag tänker på dom som kommer hit helt nya och inte vet någonting om detta.

Bortse från sista stycket om det är så att det faktiskt finns en enkel förklaring till Exif och histogram. Jag kan ju ha missat det Flört

Tiqie
0

Om man beskär bilden,är exif-data och sånt kvar då?

MadsG
0

Exif data är kvar efter redigering, om och sånt är kvar vet jag inte.

Martin
0

#70 Förklaring från Fotoord,

EXIF (Exchangeable Image File) är ett standardformat för lagring av exponeringsinformation (slutartid, bländare, ISO, datum mm). Nästan alla digitala kameror lagrar kamerans inställningar i bildfilen. Du kan sedan se detta i bildbehandlingsprogram som Photoshop, GraphicConverter.

I Photoshop ser du EXIF-data under menyvalet File->File Info (Arkiv->Fil Information). Du kan även se det direkt i Adobe Bridge . På så vis vet du exakt hur kameran var inställd när bilden togs.

Angående Histogram så är förklaringen på Fotoord.se illustrerad så jag nöjer mig med att länka dit istället för att skriva förklaringen här. Länken till Histogram på Fotoord.se

Kortfattat - den delen av historgrammet jag använder mig av, så kan man säga att histogram är ett diagram där man vid en normalt exponerad bild skall försöka hitta balans. Man skall ha "kurvor" i diagrammet hela vägen från vänster till höger - det behöver inte vara en rak linje - men det skall finnas info från vänster till höger (info = olika höga kurvor). Är det bara kurvor på ena sidan eller om de är mycket höga, eller låga, så är bilden över- eller underexponerad. Jag har inte full koll på histogramet, men ser man bara till att hålla information "över hela" bredden så att säga så brukar det bli bra.

Har någon en annan åsikt får ni gärna rätta mig.

mvh Martin

MartinO
0

Tack Marnyman att du förklarade. Naturligtvis skall det finnas förklaringar på sajten. Jag har inte varit värd så länge och tiden har helt enkelt inte räckt till för att göra dessa förklaringar.

Det är planerat att gå igenom vissa termer i vår fotoskola och det har hög prioritet.

Sajtvärd för Foto

Geronim0
0

Mycket bra förklarat Marnyman, Tack!

Spectabile
0

Ett Tack till dig Marnyman! Glad 

Själv kan jag det där. Men den förklaringen eller något liknande bör ligga under rubriken Kritikbilder - info och regler. Det är nog något som Martin bör lägga dit. Det ska vara lätt att hitta när det kommer nya medlemmar som inte vet vad det är.

Så hade jag en fråga till som jag upprepar, avsedd för Martin eller någon av medhjälparna.

Kan det inte bara vara okej att själv skriva Exif i inlägget där man lägger in en bild för kritik? Då kan man ju spara bilden för webben istället om man vill.

Spectabile
0

Oj, nu hann ni före mig Skrattande Då kanske jag får svar på min andra fråga också?Flört

Geronim0
0

Ja det känns ok att skriva ut Exif i klartext när man postar en bild för kritik, då är exifdata mest för att den som ger kritik på bästa möjliga sätt skall kunna bedöma bilden och vad som kan göras annorlunda.

I tävlingssammanhang däremot är Exif i huvudsak till för att styrka att bilden är tagen under tävlingsperioden.

Spectabile
0

Tack för det svaret Geronim0 Glad

I tävlingssammanhang kan jag förstå att det är befogat med Exif inbäddat i fotot. Till exempel Nyårstävlingen, där är det ju helt nödvändigt.

MaGi67
1

Nu tänker jag lägga mig i lite i denna diskussion lite.

Kanske jag krånglar till det ännu mer men jag har funderat lite.

Eftersom det är så många nybörjare som blir medlemmar o har inte en blekaste aning om vad ni pratar om kunde man kanske skippa Exif -info i nyböjarkritiken?

Att läsa igenom vad Exif betyder o vad det står för er rena grekiskan för dem.

Att info om Exif ska stå beskrivet någonstans är självklart men det tar faktikt ett tag att läsa igen o förstå för en nybörjare. De har fullt upp med att hantera automatiken på själva kameran.

Vi kan väl ändå ge kritik utan att för den delen behöva läsa Exif?

Själv bryr jag mig inte alls om den för det jag ser det ser jag, men jag förstår att den är viktig för andra.

När man studerar påsikts bilder får man ju ingen sån info;)

Jag ser att några blir oerhört frustrerade över om Exif kommer med eller ej o tycker lite synd om dem…

Ja, det var bara en tanke.

Mvh MaGi67

MartinO
0

#79 Det är inget krav på att några kritikbilder skall innehålla Exif, däremot en rekommendation för att lättare kunna ge adekvat kritik.

Sajtvärd för Foto

slaslan
0

har nu under den senaste veckan kollat efter exifdata påbilder upplagda här , men när jag öppnar med photoMe så får jag bara upp en ruta att det inte finns nån meta data på bilden, har även kollat på dina bilder MartinO  och får samma svar då. vad gör jag för fel hjälp*L*

MartinO
0

Har du integrerat PhotoME med den webbläsare du använder? (Ej Google Chome)

Sajtvärd för Foto

slaslan
0

ja jag har ju gjort det får ju upp photome när jag högerklickar på en bild. lägger upp en bild som jag gjort mindre innan jag laddat upp den får se om exifdatan finns med på den då

slaslan
0

på den här bilden fick jag upp exifdatan men man måste klicka upp den först sen högerklicka och öppna med photoME

MartinO
0

Så dumt av mig att inte förklara det. Skäms Tumnageln innehåller ingen data.

Sajtvärd för Foto

slaslan
0

kan man få ett utlåtande av dej martin om exifdatan på denna bild

tackar på förhand

MartinO
0

Jag sitter vid en liten netbook, med skärm därefter. Enligt histogrammet är bilden överexponerad (något jag inte tycker med min skärm). Om så nu är fallet, har exponeringstiden marginal att ökas, utan att riskera skakningsoskärpa.

Sajtvärd för Foto

slaslan
0

tack för den upplysningen, har vad jag förstår inte samma möjligheter att sätt exponeringstiden som man har med en systemare, men får väl testa sej fram finns ju rätt många inställningsmöjligheter på den kamera jag har , men tar ju sin tid att lära sej alla, men övning ger färdighet.

har öppnat många andra bilder här och inte fått upp nån exifdata även dina bilder som du har på din sida får jag ingen exifdata på. men det är fantastiskt vad man lär sej mycket här.

tack än en gång

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.