Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 924 ggr
Anna
0

Uppgradering till D700?

Jag är i dagsläget stolt ägare till Nikon D50 & D200 (inköpta 2006 respektive 2008), två kameror som uppfyllt alla mina mål under de år jag haft dem. Är hästfotograf och fotograferar på evenemang samt säljer mycket bilder både till privatpersoner, stall, tidningar, almanackor osv.

Vad jag i skrivande stund är missnöjd med är brusegenskaperna på båda mina kameror. Jag upplever att D200, som i övrigt är en helt fantastisk kamera och alltid har levererat vad jag önskat mig (och mer), har så pass dåliga brusegenskaper att jag inte kan använda den under inomhussäsongen och förvänta mig tryckvänliga foton. Detta trots mitt Nikkor 80-200/2,8.

Jag har planerat att starta företag under 2010 och det jag i nuläget funderar på är en uppgradering till Nikon D700. Vad tror ni om det?

I sådana fall kommer jag sälja D200 och ett par av mina objektiv för att ha råd med D700. Därför undrar jag även, är det någon som har koll på när efterföljaren kommer och hur mycket D700 lär ha sjunkit i pris till sommar/höst 2010? Eftersom D700 är fullformat antar jag att Tamron/Sigmaoptik inte passar?

Någon som har D700 som kan berätta egna tankar och åsikter?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Isak
0

Tamron- / Sigmaobjektiv ska inte vara några som helst problem så länge de inte är anpassade för APS-C sensor.

Har för mig Sigma märker sin optik som passar småbildskameror DG.

På Cyberphoto kan du se vilka objektiv som passar D700 från respektive tillverkare då du kan välja att bara visa optik anpassad för småbildsformatet.

Tyvärr har jag inget koll på Nikon, men verkar som majoriteten av de som driver denna sajt har det och förhoppningsvis kan berätta något.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

MartinO
0

Det har hänt mycket på sensorfronten och bildmotorerna sen de kamerorna du har såg dagens ljus.

Att ta steget till fullformat kräver sin optik och plånbok, samtidigt som du tappar den skenbara brännviddsförlängningen du är van vid.

När jag gick över till fullformat, var det bara till att hosta upp ytterligare 60000 för att få optik i omfånget 14-200mm som gjorde kameran rättvisa. Trots det saknade jag allt för ofta cropsensorn, så det var bara att krypa till korset och köpa ett hus till.

Jag tycker du skall tänka både en och två gånger om en nyare kamera med cropsensor, läs D300, D300s, med sin nyare sensorteknik inte är fullt tillräcklig för dig.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Anna
0

#1 Tack!

#2 Då steget upp till D300(s) från D200 känns otroligt litet är jag inte beredd att lägga ut mycket pengar på en kamera som inte är allt jag vill ha. I jämförelse med D700 brusar de båda även ganska "mycket" mer, även om jag säkert inte skulle bli missnöjd. Men som sagt, steget känns ganska litet och D300s ligger ändå på 14-16000:-, vilket jag kan tänka mig att man kan få en D700 för begagnat om ett tag.

Men uppskattar era tankar och åsikter, ska givetvis fundera och tar gärna emot mer kommentarer!

annaattlid.se

Anna
0

Förresten, tänker jag rätt att min Nikkor 80-200 optik blir ungefär som ett 50-130mm objektiv med fullformat?

annaattlid.se

MartinO
0

Nu tänker du åt fel håll. Din 80-200 är 80-200 på Fx, men på Dx har du upplevt den som 120-300.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Anna
0

Haha, ja, jag är lite trött idag och tänkte åt fel håll som du sa. Tack så mycket Glad

annaattlid.se