Minneskort funkar ej/går ej att formatera.
Jag har fått ett nytt minneskort "SanDisk Elite pro 8gb" men när jag sätter in det i min systemkamera som är en Canon 1000d så säger den "går ej att formatera byt kort". När jag istället försöker läsa det i datorn så hittar den inte ens kortet.
Stoppade i det i min lilla kompaktkamera Samsung PL50 och då funkar det utmärkt och gick även att formatera.
Har använt ett Sandisk 2gb innan och då har det funkat.
Vad är felet hjälp mig??!!!!
Kan vara lite olika problem, att kortet inte går att läsa i datorn är troligen för att din minneskortsläsare inte stödjer SDHC kort utan bara SD kort (i princip alla kort > 2gb är SDHC kort) (Hmm, altså, jag kan ju inte VETA det, men det är min första gissning i alla fall).
Att det fungerar i den andra kameran tyder ju på att kortet fungerar vilket gör det lite konstigt att det inte fungerar i din 1000D. Jag är inte helt säker (eftersom jag aldrig ens varit i närheten av en 1000D) men jag skulle åtminstone bli ganska förvånad om inte 1000D stödjer SDHC kort men det verkar ju vara något som inte riktigt kommer överrens där.
Någon här på sajten måste väl ha en 1000D och kunna svara på om dom lyckats använda stora/snabba minneskort?
Har inte heller testat Eos 1000D men enligt Cyberphoto så tar den både SD och SDHC-kort så det borde inte vara ett problem.
Samtidigt såg jag att Nikon släppt ny mjukvara som gör att de klarar stora minnen, så kanske ligger det något i den biten?
Fick själv köpa ny kortläsare förra veckan då jag lånade en kamera med 4 GB-minne, min inbyggda kortläsare i datorn (5 år gammal) klarade inte 4 GB-minnen… (SDHC).
mvh Martin
Jag har en EOS 1000D, dock inte testat ett 8GB's minne. Köpte ett på 4GB idag, det är det största jag testat, tyvärr :(
Men kollar man på Elgigantens sida (http://www.elgiganten.se/product/EOS1000DDCKIT3/canon-eos-1000d-kit-spara-22-pa-tillbehoren) så verkar det ju som att det borde funka med ett 8GB's också, eftersom dom säljer det med kameran?

Jag tror det är ett Kingston Elite Pro du har. Har tittat på både Kingstons och Sandisks hemsidor och till 1000D rekommenderas inte så snabba kort över 2GB. Det verkar som kortet är för "häftigt" till din kamera.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning