Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 1532 ggr
idinskofinnsmaskar
0

Copyright

Då jag har diskuterat copyright med några kompisar, så undrar jag om man måste sätta copyright-märket på t.ex. sina bilder?

Så t.ex. om någon tar min bild och jag inte har satt copyright-märket på, kan personen på ta bilden utan några vidare problem? Jag äger ju fortfarande bilden, men det kanske inte spelar någon roll?

Hoppas ni förstår vad jag menar Flört

Vet inte om jag satt tråden i rätt grupp.

HellviHumle
0

Nej, det behöver du inte göra. Upphovsrätten gäller i alla lägen. Med eller utan copyright-krumelur. Däremot tycker jag att det kan vara bra att märka sina bilder då det blir mer uppenbart att det är din bild. Då kan ingen skylla på att de inte visste, om de tar bilden.

HH

Pose-idon
0

Man får inte ta en bild, oavsätt Copyright märket eller inte.

//Elin

Noob
0

Grejen är att du kan aldrig använda en bild utan att DU VET vem som har upphovsrätten på den och fått den personens medgivande. Alla bilder har en upphovsman, så det spelar ingen roll hur bilden är märkt…

Vet du inte vems bilden är så kan du helt enkelt inte använda den.

Ett klart mindre bildförstörande sätt att märka sina bilder är att använda copyright fälten i Exif datan

MadsG
0

# Det är mycket lätt att plocka bort Exif data.

Inte alla filtyper har Exif data.

Noob
0

Det är också mycket lätt att ta bort en logga ur en bild, dessutom är det inte loggan som skyddar dig, det är lagen.

Men det här är en gammal och ganska tjatig debatt, finns en stor grupp människor som tycker att en logga i en bild förstör bilden eftersom den dra ögonen till sig och det man försöker åstakomma när man komponerar en bild är bland annat att ögat rör sig genom bilden. Det finns en annan stor grupp som anser att man måste ha en logga på bilden för att skydda den från användning och det här har debatterats på troligen varenda sajt på internet som berörs av folk som skapar bilder…

Svaret på frågan som började den här tråden är NEJ, du behöver INTE sätta en copyright text eller märka bilden med ditt namn eller nått.

Sen utöver det så är det väl bara att konstatera att det är helt upp till var och en om man vill ha en logga eller inte (men tro bara inte att det gör det mer straffbart att sno bilderna bara för att dom är märkta).

Det kan såklart finnas andra skäl att märka upp bilder, t.ex i reklam syfte men det är väl kanske lite OT här.