bröllop
Det är några vänner till mamma som ska gifta sig och undrar om jag vill vara där och ta bilder. Jag tänkte direkt att shiit jag kan inte det! har ju bara min lilla Nikon D40. Men dom påstod att jag ska ta mingelbilder och bilder på alla gäster osv. Bilder på maten också, det blir 7 rätters.. Men jag vill ha lite tips! Vad ska jag tänka på? Har som sagt en D40.
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Har inga tips men det är väl jättekul att bli tillfrågad? Grattis till uppdraget!
ta bara bilder och ta många, Alla bilder blir inte bra.. det är jag helt säker på men om du tar många så kommer det nog bli några bra bilder iallafall. Igentligen beror det inte på kameran det beror på fotografen :))
Ett tips är att inte prova nått nytt för första gången just där och att se till att åtminstone i början ta bilder som du vet kommer att fungera så att du har någonting att visa upp om det andra går snett…
Byt gärna minneskort under kvällens gång, risken att ett kort går sönder är inte stor men det kan faktiskt hända (eller att det på något annat sätt raderas).
Har du tillgång till en laptop så skulle du kunna ladda över bilder till den nån gång under brölloppet (om det finns tid) och titta så att bilderna som du tagit fram till dess inte har något allvarligt problem som du skulle kunna fixa till.
Försök ställa in kamerans viktigare inställningar innan du kommer dit, om du är nervös så är det lätt hänt att man missar något när man väl är där.
Låter som att det är mest inomhus bilder'? I så fall är det kanske ungefär samma ljusförhållande som hemma, ta ett gäng bilder på folk hemma hos dig på ungefär samma sätt som du tänker göra på bröllopet och se om allt blir som du vill.
Har du någon extern blixt till din kamera? I så fall kan det vara bra att öva lite på att studsa ljuset mot tak/väggar och att använda ett sånt där vitt plastlock (glömmer alltid vad det heter, som mjukar upp/sprider ljuset). Det gör väldigt stor skillnad på "porträtt" foto.
Undvik för mycket vidvinkel när du tar foto på folk, blir mycket bättre om du går lite längre ifrån och zoomar in lite istället.
Om du fotograferar par eller grupper med folk och det är "arrangerade" bilder där dom står och väntar på att bli fotograferade så försök att få dom lite närmare varandra än vad dom kanske normalt sett står. Är det par så försök gärna få dom att hålla i varandra på något sätt, en arm runt midjan eller vad som helst som ger dom lite samhörighet.
Har ingen aning om hur man fotograferar mat men det skulle du ju kunna öva på hemma också, leka med vinklar och skärpedjup. Även här blir det troligen bättre om du kan få blixt ljuset att komma från någon annanstans än kameran, om inte annat så kanske studsa det mot en vit eller folieklädd pappskiva eller nått sådant?
Sen såklart det klassiska tipset när man använder digitalkamera och är lite osäker på det man gör för tillfället, ta massor av bilder! Sluta dock inte tänka för den sakens skull, blir troligen inte många bra bilder om man bara skjuter vilt omkring sig
Finns säker massor man kan skriva , men det är svårt att veta vad som är självklart och vad som inte är det. (Dessutom så borde någon som faktiskt HAR fotograferat bröllop svara istället för mig!)
Bara en hög tankar som ramlade in i mitt huvud när jag började tänka på att ta foto på det där, har själv inte gjort det så det kan vara saker som är fel och det finns säkert massor som man borde tänka på som jag inte fått med…
Hur som helst är det väl kul att få chansen att utvecklas!
tack för alla tips :) har extra minneskort och min laptop med mig =) (Y)
Jag har ingen extern blixt tyvärr :(
Ska testa lite här hemma med oliak saker, jag e inte den grymmaste personen på att fixa ljus inställningarna. men jag får testa mig fram här hemma.
Ja det e jätte nervöst och är glad över att dom frågat lilla mig ifall jag vill =)
Så mkt bra du skrev, bra att ha i bakhuvudet (Y)
jag behöver lite hjälp.. börjar bli lite rädd. jag började fippla med inställningarna på min kamera och jag får inte till inställningarna.. jag ska fota innomhus under en vigsel i en kyrka.. Hjälp mig.. Kan någon smart person beskriva hur jag ska göra med min NIKON D40? Jag har fipplat så jag inte fattar något.. :S
Och extra batteri! Det är nog lika bra att ha med laddaren också.
HH