Kritik - Soliga fönster...
Hittade en bild som jag hade glömt bort, tagen i västra hamnen en kväll i somras (27/6 kl 21:45 om man ska vara exakt). Höll egentligen på att placera ut dom som jag var där för att fotografera när jag slog en blick över axeln och såg hur solen slog i alla rutorna så det blev till att trycka av en bild åt det hållet också :-)
Bilden är medvetet tagen med "fel" Vitbalans (6300k) så att solen skulle bli riktigt varm.
Med tanke på hur jobbigt kallt det är ute just nu så kändes det som att det behövdes lite "sommar" på bild i alla fall :-)
Tyvärr är där en skylift med på bilden, vet inte om man skulle skurit bort mer i nederkant t.ex?
Bilden saknar tyvärr Exif så om någon är nyfiken på den så var den som följer:
Kamera: Canon EOS 450D
Shooting Mode: Aperture-Priority AE
Shutter: 1/180
Aperture Value: 4.5
Metering Mode: Spot Metering
Exposure Compensation: 0
ISO Speed: 400
Focal Length: 96mm
Flash: Off
White Balance: 6300k
Picture Style: Neutral

Det är bra att du vågat ändra vitbalansen. "Fel" Vitbalans kan lyfta en bild, något som vi sett exempel på här. Däremot tycker jag bilden är alldeles för tight i ovankant. Byggnaden har blivit "skalperad".
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Tackar för feedback.
Kan tyvärr bara hålla med, vet inte varför jag egentligen tog den så tajt. Bilden är i efterhand beskuren i underkanten men tyvärr är orginalet lika tajt där uppe :-(
Kanske var något fult däruppe som jag inte ville ha med men troligen inte, jag har tyvärr en dålig vana att ta lite för tajta bilder. Försöker nöta in att hellre se till att få för mycket "luft" runt om än för lite eftersom det åtminstone går att korrigera efteråt, men någonting i zoom handen verkar ha svårt att acceptera det.
Själv upplever jag det lite som om alla dom lodräta linjerna i bilden är lite "vingliga", osäker på om det beror på objektivet (som inte var världens bästa) eller om det är mina ögon som drabbas av någon sorts optisk illusion.

Jag tycker mig se en kuddformig distortion. Vad är det för objektiv du använt? Exif är inte komplett, så jag kan utläsa det.
Sajtvärd för Foto
Var ett Canon EF-S 55-250 IS, är väl ungefär samma kvalité som kit objektivet till 450D. Dessutom har det ju ganska lång zoom range så det skulle inte förvåna mig om det böjer lite, men samtidigt så är ju 96mm nästan mitt i och där brukar väl oftast zoom objektiv vara minst dåliga vad det gäller att böja av (vad heter egentligen pincushion distortion & barrel distorsion på svenska?).

Ren översättning, så betyder pincushion nåldyna och barrel tunna.
Det är det vi på svenska kallar kuddformig- eller tunnformig distortion
Sajtvärd för Foto