Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1503 ggr
MonisN
0

Kritik - Solnedgång HDR

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar HDR bilder! Har för första gången provat tekniken i en testversion. Det är tre exponeringar sammanlagda (max för testversionen). Jag har svårt att avgöra vad som egentligen är bra/dåligt med bilden eftersom jag inte är kunnig i tekniken, men jag tål hård kritik även om den ligger i medelgruppen.

Canon 7D

Tv 1/4, 1/30, 1/250

Brännvidd 18

ISO 100

wb daylight

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Noob
0

Personligen har jag lite sådär hat-kärlek till HDR bilder som är så pass "justerade" så att det verkligen syns att det är HDR, dom kan bli (i mina ögon) väldigt snygga men samtidigt också otroligt smaklösa och mer tangera mot modern konst än foto. Samtidigt så tycker jag foto kan vara lite av en konstform och eftersom i princip allt annat är ok så varför inte HDR egentligen.

Den andra typen av HDR bilder där man helt enkelt försöker stretcha dynamiken lite lite mer än vad kameran klarade av och där man som betraktare inte inser att det är HDR förrens han/hon börjar fundera på hur bilden kommit till är väl en teknik som alla andra för att ta bra foto när ljuset är riktigt besvärligt.

På din bild så har du ett snyggt motiv, bra komposition och färger som ger löfte om en skön bild. Tyvärr så är ett av problemen med HDR att tekniken har VÄLDIGT låg tolerans för saker som inte är blixtstilla, och havet är ju sällan stilla vilket resulterar i det där svarta gryniga täcket över havet. Sen har du samma problem med solen som jag alltid fått när jag provat, jag gissar att det beror på att även den mörkaste exponeringen var för ljus (men vet inte, har inte fått det bra själv heller).

Jag har själv aldrig lyckats få till någon riktigt bra HDR bild så jag vågar mig inte på att kommentera din bild mer än så men jag är lite nyfiken på hur orginalen såg ut, var dom helt "oanvändbara" pga för mycket/lite ljus?

[PeterWem]
0

Hellre för litet drag i reglagen än för mycket när det gäller HDR är min åsikt. Så som bilden är nu ser det ut som du dragit max.

Bägge bilderna till höger är HDR, men den ene är överdriven.

MonisN
0

#1 Man får väl se HDR som en konst i konsten. En dålig HDR kan som du säger vara väldigt smaklös, men om man lyckas är det fantastiska bilder. Nu fanns det inte möjligheter fullt ut i programmet att redigera eftersom det är en testversion och hur mycket mer val man har i fullversionen vet jag inte, men det går iaf att lägga till fler än tre bilder. Rörliga motiv bäddar såklart för en sämre bild. Det som var mest problem här var att solen gick ner otroligt fort, så jag har fuskat lite med den och tagit bort den ena. Det svarta i havet syns faktiskt även på originalet även om det är förstärkt i HDR. Hade inte så mycket tankar på HDR vid fototillfället så valet av bilder var inte så många som var exakt samma komposition och brännvidd.

Jag tyckte det var kul att testa, och är glad att jag trots allt fick till en bild. Nästa gång ska jag försöka hitta ett stillastående objekt! Byggnader brukar vara effektfulla.

#2 Faktum är att jag har dragit väldigt lite i spakarna. I dom flesta inget alls. Däremot är det stor skillnad på exponeringarna. Det är kanske det som gör att den ser överarbetad ut? Dina bilder är väldigt snygga. Jag får träna helt klart!

Intressant att höra era åsikter och jag tar till mig av kritiken.

Ett av originalen, 1/30sek.

[PeterWem]
0

Jag tror inte skillnaden i exponeringarna är det som spelar roll i det här fallet, även om jag fått bättre med +-2 än med +-3 när det rör sig om 7D.

Vilket program kör du med? Det finns gratisprogram.

MonisN
0

#4 Photomatix pro. Ska testa i programmen du länkade till också:) Vad använder du?

[PeterWem]
0

Photomatrix använder jag. Jag kom inte överens med gratisprogrammen nämligen Oskyldig