Lekar på Foto.ifokus?
Här på foto.ifokus (och på andra sajter) finns ju många olika "lekar" som man kan roa sig med. För bara ett litet tag sedan beslutades det att man inte längre får lov att ha kvar leken "Lägg upp en bild och få kritik". Personligen tycker jag det var en kul och enkelt sätt att få tips om vad man kunde gjort bättre. Särskilt för dem som kanske inte vågar lägga upp en egen tråd med sina bilder. Dessutom är det roligt tidsfördriv.
Vad jag skulle vilja ha är en rikigt vettig förklaring till varför det här beslutet togs? Jag tror inte direkt alla ha fått tycka till, särskilt inte dem som gillade den här typen av trådar. På Hästfoto och Djurfoto finns de fortfarande kvar vad jag vet. Och om inte det finns någon vettig förklaring kanske vi kan diskutera vidare det här?

Att ge och få kritik på sina bilder är ingen lek.
Det är ett sätt att utvecklas som fotograf och bildbetraktare.
Trådar som "släng upp en bild och få kritik" ger ingen någonting förutom möjligen lite ihjälslagen tid.
Nybörjare som inte vågar starta kritiktrådar kan med fördel posta sina bilder i någon av de allmäna bildtrådarna, kommentarerna där är många gånger mer givande än i en 175 inlägg lång samlingstråd, liknande den ovan nämnda.
När man känner sig mer redo finns tre kritikgrupper att använda sig av vilket torde vara nog för de flesta.
Fotolekar skall vi givetvis ha, men inte om bildkritik som är något mycket allvarligt och bör behandlas med respekt, både för fotografen och kritikerns skull. Samt inte minst för seriositeten på forumet.
Man kanske skulle lägga upp en poll eller liknande så man får rösta? Tror inte alla är lika seriösa med bildkritik Gerinim0o, lägger man sin bild i den tråden lär man väl knappast vara jätteseriös? och dessutom får man kritik därefter. Men visst ni är admins på denna sida, ni bestämmer..
Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan en tråd som heter "släng upp en bild och få kritik" och en grupp där man lägger bilder för kritik?

Jag håller absolut med Geronim0 och de andra admin. Det finns olika möjligheter att visa sina bilder - med eller utan kritik.
Varför skapar ni inte en annan lek?
Vänliga hälsningar Stephan

Syftet med Foto iFokus består ihuvudsak av två punkter.
Sajten skall vara en trevlig, vänlig gemenskap som man med glädje återvänder till.
Sajten skall hjälpa dig att utvecklas som fotograf och betraktare.
Innan jag tog över som värd ansågs Foto iFokus som ett oseriöst fotoforum, ett forum som gjorde att många duktiga och kunniga fotografer lös med sin frånvaro.
För att öka seriositeten var vi tvugna att dra i tyglarna i bland annat kritikfrågan. Vi tvingades att begränsa antal bilder i kritiktrådarna till max 2st. Vi tjatar om Exif, allt för att kunna ge saklig kritik som gör att både fotograf och bildbetraktare utvecklas. För att ytterligare ge lyft åt kritiktrådarna plockar vi ut veckans bild.
Fotolekar med kritik är inte seriös och saklig kritik, utan på sin höjd en kommentar. Kommentarer som "häftiga färger" eller " den var bra" ger inte utrymme för fotografen att utvecklas och det var ju det som var en av målsättningarna.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

De som tycker att det är så oseriöst och inte är något man ska använda sig av behöver ju faktiskt inte vara med och lägga upp/kritisera bilder i "släng upp en bild och få kritik" tråden. eller är det svårt på något sätt?
Man kan ju ha kvar tråden för alla som vill det .
Jag tycker det är tråkigt att allt ska vara så seriöst…
Vem har bestämt att när man ger kritik så måste det vara utförligt och helt "korrekt"? Varför är det då okej att ha andra lekar?
Håller med dig JohanG, man borde lägga upp en omröstning eller något…
#1 Vad menar du med andra allmänna bildtrådar?

Jag kan efter dessa diskussioner istället bli rädd för att folk blir rädda för att ge kritik. Är det det som är meningen, att bara duktiga kunniga ska få ge kritik? Med det kommer det kanske också resultera i att färre bilder som läggs upp i kritikgruperna får kritik? Eller att Ni som kan och får ge kitik får jobba mer.
Jag tror tråden fyllde en funktion. Bilder som inte annars kanske skulle få kritik fick iallafall en kommentar. Okej, det var kanske inget om hur man kan bli bättre, men alla växer väl av beröm? som det iallafall fanns gott om i tråden.
Dessutom tror jag att de finns de som inte vågar lägga ut bilder i kritikgrupperna och de som får putta tråden flera gånger för att få någon respons. Då kunde den här tråden fungera bättre.
Men jag vet inte. Det finns en risk för att detta forum snart är ett forum för duktiga fotografer med inbördes beundran.
Kanske Ni skulle försöka våga tänka om?
Själv slutade jag läsa "släng upp en bil…" tråden för länge sen. Men jag förstår att den fyller sin funktion för en del här inne.
Kan tråden döpas om då? "släng upp en bild och få den kommenterad?"

#8 jag skall besvara den del där du frågar:
"Det finns en risk för att detta forum snart är ett forum för duktiga fotografer med inbördes beundran. Kanske Ni skulle försöka våga tänka om?"
Foto i fokus skall vara ett trivsamt forum både erfarna och mindre erfarna fotointresserade möts och lär av varandra.
Foto i fokus skall inte vara ett "dagis" där total anarki råder och de som mer seriöst vill hålla på med fotografering vänder ryggen.
Klubben för "inbördes beundran" finns överallt, i alla forum oavsett inriktning, det är sällan ett problem utan oftare en källa till skratt för de som inte är med i den klubben.
Jag har läst detta forum sedan 2006, utan att vara registrerad (fören aldeles nyligen)
När jag först hittade hit var här en blandning av erfarna och nybörjare, stämningen var god och forumets status relativt hög.
Med åren såg jag den ena efter den andra mer seriösa fotografen lämna forumet och kvalliteten sjönk, kritiktrådar användes mest för att visa Oskarpa bilder? på det egna favorithusdjuret samtidigt som personliga påhopp och tom. direkta hot blev allt vanligare.
Foto i fokus status "där ute" Föll till noll och ingenting, det pratades om forumet med förakt och dess medlemmar ansågs av många vara en skock "Dumma fjortisar"
(OBS! Jag menar personligen absolut inte något illa mot de som faktiskt är runt 14 år!)
För inte så länge sedan kom MartinO in i bilden, hans reaktion var "Här behövs en insats." Han tog tag i forumet och har under den korta period han varit värd här vänt alla negativa trender, erfarna och mindre erfarna men seriösa fotografer börja sakta men säkert hitta tillbaks till oss, och trivas här.
Nu kan man tyvärr inte vara alla till lags så dom som inte gillar Foto i fokus nya riktlinjer och mål får väl söka sig någon annan stans, tyvärr så är det.
Resten av din och andras frågeställning i den här tråden anser jag vara besvarad både i den här tråden och framför allt denna.

Jag håller fullständigt med dig om att MartinO sköter sin uppgift bra. Så också du och de andra medarbetarna.
Jag vill ändå värna om de yngre förmågor som finns här och tycker kanske att de som har en annan åsikt än Ni nu inte har en chans. varför kan Ni inte bara starta en fråga om saken så får demokratin avgöra eller helt enkelt döpa om tråden lite?

#10 Följ länken i mitt förra inlägg så kommer du till den tråd där frågan ställdes.
#8 Håller med!
#9 Jag har hållit mig borta från Foto ett tag och varit mest aktiv på hästsajter. Nu har jag "kommit tillbaka" hit och jag tycker stämmningen verkar tråkigare än någonsin, om jag ska vara ärlig. Det kännas som att Foto-sajten inte är till för alla längre.
Kan inte ni som vill ha "Lägg upp en bild och få kritik" tråden kvar förklara vad det är som gör den bättre/enklare/roligare (eller vad det nu är) än att lägga inlägg i grupperna för kritik?
Syftet verkar ju vara samma för bägge, tanka upp en bild som andra kan ge kritik på. För mig är skillnaden i princip bara att jag dels inte orkar titta på bilderna som ligger på rad i en tråd med hundratals inlägg där jag redan tidigare läst kanske första hundra eller nått. Det blir helt enkelt jobbigt att hålla reda på vad som är nytt och vad som inte är nytt med resultatet att jag till sist slutar bry mig om tråden.
Ett annat problem som jag ser i den tråden är att eftersom det ständigt dyker upp nya bilder i samma tråd så är det bara dom bilder som sticker ut som får kommentarer/kritik.
Det verkar som om grupperna för kritik är mer avskräckande än en tråd för kritik och någon skrev nått i still med '"dom som får ge kritik" längre upp, förstår inte det. Alla får ge kritik, det är inte så att bara vissa får eller ska ge kritik och det är inte heller så att kritik kan vara "fel". Alla har sina åsikter, om jag gillar en bild trots att någon annan just påpekat att dom tyckte väldigt illa om den så är det fortfarande en "bra" bild i mina ögon och min åsikt om just det är precis lika mycket värd som någon annans. Sen kan det vara mer eller mindre svårt att med sin kritik hjälpa någon att bli en bättre fotograf men som jag ser det så har jag inga problem med att vissa helt enkelt skriver vad dom tycker och andra mer konkret hjälper till med hur den kunde blivit bättre.
Vad jag försöker säga är att "shit vilken snygg bild!" för mig är lika välkommet som "gillar bilden men jag tror att den hade blivit bättre om du hade lagt fokus en aning längre åt höger och bländat ner en aning". Det sistnämnda hjälper mig förmodligen mer på vägen mot att bli bättre på att fotografera men det första ger mig självförtroende och hjälper mig förstå vad andra tycker om.
Personligen så tycker jag det är jättebra när folk tar sig tid och tänka efter och verkligen beskriva vad dom tycker om och vad dom inte tycker om och kanske rent av vad som går att förbättra men jag har inga som helst problem med att förstå att alla inte alltid kan göra det. Vet själv att jag ibland ser bilder som jag faller pladask för men egentligen inte har en aning om varför jag gillar dom.
Jag känner att det är något jag missar här när jag inte förstår varför den där tråden är bra och jag skulle faktiskt vilja förstå vad det är?
#13 Alla bilder i en sådan tråd får kritik, man måste kommentera föregående bild innan man själv laddar upp en ny.
Kritken som ges där kanske inte är så jätteseriös, men oavsett om någon bara säger att bilden är snygg eller om någon kritiserar "på riktigt" så är det ju kul att veta vad folk tycker. Även om man kanske lär sig mer som fotograf av den sistnämnda.
Jag tycker att tråden är bra för att man kan få snabbare kommentarer på en bild man kanske inte är säker om man gillar. Dessutom är det rolig, man lär känna fler på sajten och man lär sig mycket av att kolla på andra bilder.

Jag vet inte, varför ni håller på med att tjata. Varför gör ni inte en annan lek? Sajtvärden och hans Medarbetare har ställt up regler som vi alla ska följa. I alla andra i folkus sajter finns regler som alla ska följa.
Det finns en anledning till de regler som är uppställt.
#15 Jo… Du har visserligen rätt, men jag tycker det är lite tråkigt eftersom många verkade tycka om den tråden. Också tråkigt att det ska behöva vara så mycket regler på sajten.
Geronimo: Foto i fokus skall vara ett trivsamt forum både erfarna och mindre erfarna fotointresserade möts och lär av varandra.
Hur ska det kunna vara det när alla inte får bestämma? Lägg upp en omröstning om saken så slipper det bli en sån lång diskussion om det!

#16 Här har vi inte så mycket regler (två-tre), men jag tror det är att du är så ledsen över beslutet.
Istället att sätta in så mycke energi i att vara emot de regler som nu finns, varför skapa ni inte en ny lek med den energin?
#16 Jag upplever det så… Fast kanske mer om man jämför med andra sajter här på iFokus då. Visst, jag är lite besviken över beslutet också, det erkänner jag. Men kanske inte främst för min skull, utan för alla andra som skrev i tråden och tyckte det var roligt. Jag tycker vanligtvis inte att andra fotolekar är så roliga, tyvärr.
Men men, jag får väl hålla mig till Djurfoto och Hästfoto iställer då. 

Ett forum är ingen demokrati. Forumägaren, eller i vårat fall Sajtvärden bestämmer enväldigt. Hur lyhörd vederbörande sedan är för medlemmars önskemål och synpunkter varierar från fall till fall, i just fallet med "Släng upp en bild och få kritik" Har alla getts möjlighet att tycka, bara att läsa innantill.
Men att alla skall få vara med och bestämma i ett forum av våran storlek är en utopi. Läs mitt inlägg #9
jag har läst länge här och det kan bara bli bättre, dock kommer det alltid finnas dom som tycker annorlunda och det är givetvis ok, man kan inte vara alla till lags.
#20 Okej, tråkigt. Har lite svårt att förstå era resonemang, men jag respekterar beslutet. Jag lägger ner den här disskusionen nu, det var nog dumt att starta tråden från början. ^^ Som om det skulle ändra något. Om ingen vill diskutera vidare så kan ni låsa tråden.
Jag håller med Hannybee faktiskt, även om jag inte är speciellt aktiv på Foto eller i tråden "Släng upp en bild och få kritik" men många tkr om den och jag ser inget fel i det.
Jag själv är inte så aktiv på Foto som sagt det beror bla. på att jag tycker att det är något för "seriös" anda, nu menar jag inte att det ska vara ett helt oseriöst men ni måste hålla med om att man kan vara seriösa och ha kul ändå? det tycker jag i varje fall…
Nu kan jag ju bara själv utgå ifrån vad jag själv tycker och tänker och jag nedvärderar inte Martins sätt att driva Foto iFokus, jag tycker han har gjort ett fantastiskt jobb att tygla upp Foto iFokus men nu ligger foto iFokus på en stadig nivå, då kanske man kan ge en liten eftergift och inte hålla tyglarna så strama. Hoppas ni förstår hur jag tänker.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Håller med #22. Före MartinO blev Sajtvärd var det väldigt många som klagade på att det fanns för mycket regler (är vad jag minns iallafall), men nu känns det, iallafall för mig, som om reglerna är fler än förut. Är inte särskilt aktiv här mera och det beror antagligen på att det för mig känns som att foto.ifokus blivit något av en 'för' seriös sajt. Svårt att beskriva det, tycker ju inte att sidan ska vara helt oseriös heller (som många forum blir efter ett tag), men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Säger inte att någon här inne gör ett dåligt jobb, tvärtom, det är bra med nya idéer och tankesätt. Men tycker inte ni (som ofta påpekat att det är viktigt med medlemmar i olika åldrar) att stämmingen här i forumet blivit lite för 'allvarlig'..?
Ang. Bildkritik-tråden:
Var själv aldrig och skrev där då jag tyckte man mest fick oseriös kritik, men det behöver ju inte alltid vara en dålig grej. Visst, man kan inte alltid vara alla till lags, men om det faktiskt var många som skrev i tråden och hade glädje av den så varför inte låta dem ha den kvar? Man måste faktiskt inte gå in och läsa om man inte vill.

Jag börjar bli lite trött på det här tjafset.
Vi har inte så förtvivlat många fotoforum i Sverige. Antingen är de märkesspecifika eller så ignoreras, eller till och med förlöjligas nybörjare i de övriga forumen.
Mitt mål med Foto i fokus (trots allt är det jag som har den tyngsta rösten) är att få ett forum där både nybörjare och erfarna fotografer kan samsas och framför allt att den med mindre erfarenhet kan lära sig utav de mer erfarna. Skall vi hålla en sandlådenivå på kritiktrådarna kommer de mer erfarna att lysa med sin frånvaro och ni kommer inte att få någon "mentor" som kommer med sakliga tips.
Jag har, trots att jag vill öka seriositeten på sajten, startat en chattliknande OT-tråd, lagt upp sajten på Facebook mm. Grepp som normalt är otänkbart för seriösa fotoforum. Detta enbart för att vi skall få en familjär gemenskap.
Det kommer aldrig att finnas ett forum, oavsett ämne, som passar alla. Då finns alternativet att söka sig till andra forum, eller att starta ett eget.
Vi kommer således inte att hålla någon "dagisnivå" på Foto iFokus, utan seriöst arbeta för att alla, oavsett bakgrund och förkunskaper, skall ha en trevlig samvaro och framför allt ta hand om de nybörjare och mindre erfarna som allt för ofta ignoreras på andra forum.
Sajtvärd för Foto

Jag tycker iallafall Era argument talar emot varandra, tyvärr. Alla får ge kritik, men den måste vara seriös och "göra" andra till bättre fotografer? Om jag bara gillar en bild ska det vara okej att skriva det, men i tråden vi diskuterar är det oseriöst?
Sverige ska hållas demokratiskt, men ett fotoforum ska styras av en för det är för många medlemmar? Vem har fler "medlemmar"?
Alla fick säga sin åsikt i tidigare tråd. Om Ni hann vill säga innan den låstes?
Men jag förstår, beslutet är fattat. Och vi accepterar eller har inte här att göra?
För min del har tråden i sig ingen betydelse. Jag tycker mer det handlar om att lyssna på varandra och behov nu.
Sajtvärd och Medarbetare tycks mer tycka det ligger prestige i detta nu och vill inte diskutera det mer.
Detta blir mitt sista inlägg i tråden också, jag gjorde ialla fall försök för Er alla nybörjare som gillade tråden! Jag är ledsen, det blev ingen bra diskussion.

Det är ingen prestige. Det är en utvecklingsfas, för att få en community där alla skall trivas, diskutera foto och utvecklas till bättre fotografer.
Sajtvärd för Foto

#25 Varför tjatat ni alltid istället att vara kreativ och skapa en ny typ av lek?
Martin hade öppnad en tråd om just den lek och frågat hur det är med. Hur många har skrivit där inne? Det finns 20 svar. Det fanns en diskussion men inte många har sagt sin åsikt där inne. Det är som med ett val, när det gäller att välja så är bara lite folk som gör det och efter tjata de över resultatet som inte har röstat. Jag tycker sånt är typ "att tala emot varandra".
#27 Förlåt om jag skapade den här tråden då… Men den Martin skapade var redan låst när jag såg den, så jag fick ingen chans att säga min åsikt.
Förresten spelar det väl ingen roll, det verkar ju inte som om någon tänker ändra tillbaka de nya reglerna vilket var vad jag hoppades på. Då kan vi väl lika gärna låsa den här tråden nu eller?

Jag tycker, att det behövs ingen ursäkt. Du har sagt din mening men också i tråden jag beskrev.
#29 Jajustde… Kanske jag gjorde ändå.
Men, men, jag lämnar den här disskusionen nu.
Bye!