Jag vill byta upp mig!
Jag vill byta upp mig från min Olympus E400.
Jag har snart haft den i tre år och.. Ja, det känns som att den är för liten för mig nu.
Men jag vet inte vad jag ska titta efter.. Hade tänkt att kolla på Olympus då.
Någon som kanske an hjälpa mig lite på traven?
(vet inte om jag la tråden rätt..)
Jag är också i den sitsen nu, och har kollat på en hel del nya kameror från Olympus.
Om du verkligen tycker om din E400 så är den 'naturliga' uppdateringen en E620, vilket är något större och har fler autofokuspunkter än E400'an. men fortfarande ungefär samma grepp och samma storlek samt vikt. Det som skiljer mest (vad jag kan komma på såhär på rak arm) är att den har en vinklingsbar skärm. E620 går att få för strax över 6000kr, och vill man satsa ännu högre ska man självklart ta steget till en E3. Priset på en E3 varierar men i nuläget ligger den på ~13000kr.
En annan modell Olympus har i mellanklassen är E30, något mindre än E3'an, och den går i nuläget att få tag på strax över 9000kr ny.
Så, jag föreslår att du läser på om var och en av de kameror du kan tänka dig, samt i vilken prisklass du hade tänkt dig. Värt att tänka på är också varför man vill uppdatera sig, ibland kan det 'räcka' med att köpa nytt objektiv, istället för att lägga massvis med pengar på nytt kamerahus! :)
Det beror på vad du menar med för liten. Vill du ha en kamera som är fysiskt större eller en som har fler funktioner?
Alla Olympus modeller som i dag säljs är modernare och har fler funktioner än E400 som var en udda modell som bara såldesi Europa och som dessutom saknar några mindre funktioner som alla Olympusmodeller före och efter har. Större funktioner som alla senare modeller har är live view. Alla utom E 400-serien har IS i husen.
Alla ger mindre brusiga bilder vid högre ISO-tal, men den modell du har är den enda Olympusmodellen med en 10 megapixelsensor från Kodak. Det betyder enligt väldigt många bättre bilder vid ISO 100.
Ett vanligt problem på den modell du har är en lila missfärgning längs ena kanten på vissa bilder.
Så vilket råd ska jag ge? Ska du köpa nytt hus så se om du har råd med E620 eller E30 i annat fall är det faktiskt inte så stor idé att byta hus om det nu inte är så att du vill ha mer att hålla i. Större idé är att köpa bättre objektiv. Jag vet inte vad du har för objektiv, men klart är att bättre objektiv på en E400 ger bättre bilder än kitobjektiven på en E620 förutsatt att du lyckas hålla kameran still och klarar dig med ISO-tal upp till och med 400.
Olympus objektiv är rätt dyra men de ger definitivt valuta för pengarna. Har du inga objektiv i mellanklassen dvs ZD 50, ZD 11-22, ZD 12-60, ZD 14-54, eller 50-200 så kommer något av dessa objektiv att ge dig mer än att köpa ett nytt hus. I stället för att lägga 7000 kr på en E620 så köp ett ZD 14-54. (vilket objektiv du bör köpa beror givetvis på vad du brukar fotografera). Jag använder 11-22 och 50-200 betydligt oftare än 14-54.
Jag får mycket bättre bilder med min E500 (vilket är än äldre modell med sämre prestanda än din) och ZD 50-200 än vad jag får med E3 och kitobjektivet 40-150.
mvh gurin
Efter att ha tittat på din hemsida och sett att du fotar hästhoppning och dessutom sett att du verkar kunna hantera din kamera. Bilderna verkar vara i fokus och skarpa åtminstone i det format som ligger ute. ISO tal kring 640 och f-tal mellan 7.1 och 9. Är det din normala fotografering så är det givet att du ska spara till ett zd 50-200. Ett hus med IS hjälper dig inte eftersom hästarna rör sig. IS funkar bara på motiv som står stilla eller rör sig i en rak bana.
Ett aber är att det är ett ganska stort objektiv som kan bli framtungt på den lilla E400. Men det går säkert att hantera det också. Du får hålla vikten med den hand som är på objektivet. Så som man höll systemkameror förr i tiden.
Vad du får är bättre skärpa, bättre och snabbare autofokus, och bättre ljusstyrka.
Dessutom tror jag att du kan öppna bländaren mera. Vi som fotar med Olympus har mer skärpedjup än alla andra system. Vilket är en klar fördel om man ska fota hästar på håll och samtidigt kunna hålla uppe slutartiderna. Med 50-200 bör du kunna hålla dig till f 5,6 och lägre. Därmed kan du antingen öka slutartiden eller minska ISO-talet. Träden bakom hästen måste inte också vara i fokus.
mvh/gurin

Tack så mycketför alla svar :)