Friläggning!
Jag har tagit ett par bilder på mig själv som jag medvetet överexponerade en aning för att få lite blekare hy. Anledningen till det är att jag vill ha en ljusare bakgrund som ser ut som frost. Men jag är så himla dålig på friläggning. Har ni något tips? Mina blir bara kantiga..
VH Eve
MVH Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Attlid - Tack så mycket :).. Hehe, jag har ett fel på mina ögon som gör att jag inte kan kolla till vänster med vänster öga. Jag tänker inte på det, men då spänner jag ögat, när jag kollar till höger så det blir mindre. Tror att det lurar lite… Det är ganska stängd, som du ser, och jag drar ihop det så mycket att det ser ofokuserzat ut.. Sen ligger det säkertr lite ofokus på det också, men jag tror mitt fel gör det starkare, tyvärr..
På denna bilden ser man felet lite.. Mitt högra öga (vänstra på bilden) är mer åt sidan än mitt vänstra (högra på bilden)…
Ska se om jag hittar ett prakemxemplar på mitt fel..
#2 Jaha okej :) Men det störde ju inte så märkvärt, bara något jag kom o tänka på. Jättebra bilder iallafall!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Om du använder photoshop finns en funktion som heter extract som ligger under select tror jag. Använd den gröna överstrykningspennan och måla över konturerna så att ungefär hälften av pennan är på dig och hälften på bakgrunden. Ta sedan målarhinken och fyll i det området du vill spara omringat av gröna linjer (dvs dig själv). Tryck ok och bakgrunden försvinner, du kan behöva sudda en del och klona en del för ibland blir det inte riktigt som man vill! 
/Emma
Hmm, hittar bara contract, och det drar ju ihop markeringen…
Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus
Så enkelt! Tack för hjälpen..
#6 Bra att du hittade det! Jag har alltid svårt att veta vart allt finns, men vet precis vart jag ska klicka i programmet för att komma dit
Kan du inte visa hur det blev?
#9 Precis! Du lyckades ju riktigt bra, vad fint det blev! :)
Tack så mycket..! Jag ska jobba lite på det så att det blir lite snyggare :)..

När man använder extract kan man prova klicka i "smart highlightning" som gör att penseln autoamtiskt följer en kant.
Extract… använd inte det. Lyssna på proffsen, de kallar Extract "filtret som ingen använder". Gör en lagermask så att du kan måla fram och tillbaka.
Ett annat tips är att ta om bilderna och fota mot en vit bakgrund. Ditt mörka hår mot den mörka bakgrunden gör det svårt att frilägga. Speciellt för extract, som letar efter kontraster.
/Rock on!
Här är en länk till en guide om friläggning.
http://www.photoshopsupport.com/photoshop-blog/07/01/photoshop-elements-masking-tutorial.html

#13,14
jag försöker följa guiden men fastnar på steg 1.
"Choose ‘Remove Color’ from the Adjust Color submenu found in the Enhance menu (Enhance > Adjust Color > Remove Color)."
var sjutton hittar jag det!?
Vad är motsvarigheten på photoshop (inte elements?)

Jag tycker du satsa på att retuschera håret! känns som det förstör mycket av bilden!
/jimmy
Tack för alla svar!
Ahfelt - Absolut, det tycker jag också.. tips?

Det skulle nog vara lättare om du hade haft en ljus bakgrund, nu smälter håret ihop med bakgrunden.
Hälsningar
Robert
Absolut, men det gick tyvärr inte att ordna :(

Eve: håller med Robert där .. (#19) ..
Så tipset är väl till nästa gång att fota emot en vit vägg eller liknande!! ;)

Hittade ett tips om klurig markering. Vet inte om det kan vara till hjälp men det var en kool tutorial…

#22 alla gånger användbar .. tackar!