Problem med fokus
Jag har problem med att ställa in fokus på föremål. Exempel; jag ska fota en häst som galopperar eller står stilla. Men, skärpan hamnar ofta bakom hästen istället för på. Detta problem har varit endå sedan jag köpte kameran som ny.
Hur kan jag åtgärda detta?
Tacksam för svar.
/Martina Pettersson

Om du lägger upp en oredigerad bild som visar problemet blir det lättare att hjälpa dig. Se helst till att Exif data är kvar.

Exif är information om kamerans inställningar som bäddas in i bildfilen. Den informationen var med i din bild och jag ser att slutartiden var 1/320 sec och ISO-100 Det räcker gott för en skarp bild med den brännvidd du använt, 52mm.
Skärpan ligger på muren bakom kvnnan. har du använt den mittersta fokuspunkten och siktat rakt fram mellan hästen och kvinnan hamnar fokus där, helt naturligt.
Om du inte siktat mitt emellan hästen och kvinnan utan på hästen tex. så kan det bero på att din kamera är inställd på kontinuerlig autofokus, altså att skärpan skall följa med när motivet (eller kameran) rör sig.

Jag siktar rakt på motivet. Hur kameran är inställd har jag ärligt talat inte den blekaste om..
Hur ändrar man inställningen och hur bör jag ändra den?

När du tittar på kameran framifrån har du en liten spak strax nedaför spärren för att lossa objektivet.
Den spaken har tre lägen: C-S-M
C betyder följande AF
S betyder Singel, dvs kameran fokuserar och håller kvar fokus så länge du hållen avtryckaren nertryckt till hälften.
M Betyder manuell fokus, kameran fokuserar inte alls, det får du göra själv.
Sätt den lilla spaken i S-läget om den inte står där och försök igen.
Du har antagligen en omkopplare på objektivet också där du kan välja mellan AF/M Eller M, den skall stå på AF/M
Om kameran stod inställd på full auto så borde den tagit huvudet på hästen (åtminstone hade min canon gjort det, gissar att nikon gör likadant) men om den är satt till någon form av spot focus (vilket åtminstone jag ofta använder) så lär den ju träffa muren och eftersom muren ligger i fokus så gissar jag att så är fallet?

Du menar spotmätning, det endast exponeringsmätningen som påverkas av de olika mätmetoderna.
Vad du kan prova är att ställa upp ett antal föremål, tex. trådrullar på rad med några centimeters avstånd. Placera kameran på stativ och fukusera med AF på det mittersta föremålet. Använd självutlösare eller fjärrutlösare för att minimera skakoskärpa.
Kolla bilden var fokus hamnar, det skall ligga där du fokuserade, gör det inte det har du antingen fram eller bakfokus vilket kräver att objektivet justeras.
Men av din bild att döma har du fokuserat på bakgrunden, inte på hästen eller kvinnan.
EDIT: Förtydligade inlägget.
Nej det finns olika fokus metoder också som jag tror #6 menar, svaret lär finnas i manualen på sidorna som föklarar autofokus. Läs dem och testa så löser det sig nog, det finns ju ett antal fokus punkter och kameran väljer kanske inte just den du vill använda då bör du läsa AF avsnittet så du vet hur du korrigerar det.
/Mattias
#7 Nej, jag menar spot AF (kallas så på Canon kameror i alla fall, osäker på om det finns en annan Nikon term för det?).
#8 jupp

Som #8 säger. Ta dig ordentligt med tid att läsa igenom manualen, särskilt avsnittet om hur AF fungerar. Jag tror det är en bra början i din felsökning.

Tack för alla svar!

RTFM
Skratt
hm……… om man inte förstår det här med olika exponeringsmetoder o även om man givetvis kan anse att där finns en maual som borde kikas lite i, så är det så att din kamera #11 verkar ha centrumvägd mätning o det innebär det som du ser mitt i bilden (o på din bild är det varken kvinnan eller hästen, utan den punkten ligger mitt i mellan dessa båda o det blir alltid mer oskärpa framför en mätpunkt än bakom den. Så det du måste se till är att det du vill ha i skärpa verkligen ligger i mitten av sökaren.
Här skulle du kunnat sikta först på hästen o sedan hållt avtryckaren till hälften nere o flyttat fokuset så att bilden blev som du fotat den. Då hade i alla fall hästen blivit skarp o mest troligt även kvinnan. Fast det där beror ju givetvis på vilket bländartal kameran tar bilden på.
Men läs manualen som följde med kameran o så tänk på att det som är mitt i bilden är det som blir skarpast, så länge du inte ändrar inställningen för mätmetoden.