Kritik - Vinterlandskap
Jag ser mig inte som medel utan nybörjare men det verkar vara lite väl lite kritik på nybörjar kritik tråden, puckla på, all kritik är bra kritik..
Taget från en brygga vid Farsta gård i RAW..
Stativ och remote trigger har använts, samt en Nikon D90 med 18-105mm nikkor..
Vitbalans korrigerat i photoshop..
Färger är förstärkta i lab-mode i photoshop. Om det nu är bra eller dåligt att göra detta, kritisera gärna…
Har även försökt att manuellt simulera ett graduated filter på himmelen..
Unsharp mask i photoshop lab-mode..
Exif:
Bländare - f/11
Slutare - 1/50 sek
Brännvidd - 18mm
Iso - 100
RAW fil

Jag tycker, att bilden är jätte bra. Bra färger! Horizonten är nästan i mitten och är egentligen emot tredjedelsregeln, men med den komposition tycker jag passa det jätte bra - för helhetsintrycken. I mitten nere finns en del av bryggen, som jag recomenderar att skära bort eller redigera bort.
Vänliga hälsningar Stephan

En mycket bra bild med härliga vinterfärger. Horisonten ligger tyvärr mitt i bild o om jag vore du skulle jag beskära bilden i underkant så den hamnade ungefär i en tredjedel av bilden o resten himmel. Då försvann även den störande bryggan.
Möjligtvis är vassen till vänster en aning överskärpt men det är svårt med sådana förhållanden när motivet är så kontrastrikt.
En skön bild att vila ögonen på, får mig att vilja ta en tur på isen som annars är livrädd för sånt;)))
Fint fotat!!
Måste hålla med båda förgående talare.. bilden har inte 1/3 men tack vare hur motivet ser ut så passar det ändå, men skär gärna bort bryggan.
Jättefin bild

Tack för alla kommentarer..
Bryggan ja, h-vetes bryggan, hehe, den syntes faktiskt inte i sökaren.
Brukar undvika att beskära bilder men nu behövs det nog, jag skulle helt enkelt stått längre fram :) klona bort den? nä kanske inte…
Summering: icke 1/3 dels princip, bra färger (enligt er), bryggan är bajs, vass overskärpt (egentligen är den inte bara skärpt utan också haft en layermask och ljusat upp hela partiet med lightness kanalen i lab-mode, kanske onödigt).
Bra, jag ska ha dessa saker i åtanke nästa gång jag fotar och redigerar, tack en gång till..
VARNING!!!! för internet butikerna www.digital-cameras.com + www.camerabox.com… Usel service kanske den sämsta servicen någonsin alla kategorier..
Det har också försökts att göra en massa j-vla beställningar på mitt kort som tur är inte funkar pga jag använt mitt internet kortnummer. WARNING!!!!

Trååålande bra:))) Du förstod precis min tanke:))
Blev en underbar panoramabild:)) I Like!!

#6 Tack så mycket :)

Med den beskärning har du inte samma ljuseffekt som du har haft innan. Bilden har blivit mörkare nu. Har du också provat den andra varianten?

Du menar att klona bort bryggan? ok jag kan testa :)

Nej, jag tänkte bara att beskära bilden så att bryggan är borta.

Jag tycker, att det ser mycket ljusare ut än bilden med beskärning och mycke djupare (det käns att bryggan du fotade är längre bort). Det är en helt annat känlsa - toppen för min smak.

Ok, tackar :)