Systemkamera jakt
Ute på jakt efter en kamera, har använt mig av en NIkon D40 tidigare men nu har objektivet gått sönder. . .
Det jag fotar är djur, mest rörliga bilder. . .
Och nu står man lite i valet om man ska köpa en ny kamera eller nytt objektiv. . . Har inte så stor budget att röra mig på tyvärr. . . Kan man uppdatera en D40 så den blir bra, ta bra bilder på avstånd och bra rörande bilder ? ELler skulle ni rekomendera en ny kamera?
Har kollat på D90 den verkar bra, Canon kan jag väldigt lite om?!

Bara för att objektivet gått sönder behöver du ju inte byta kameran, vad har hänt med gluggen. Kanske värt att laga den?

=) Vet inte hur ja ska förklara att den gick sönder, var en del i objektet som lossnat (gått av)så zomen fungerade inte.
Kameran är välanvänd och fotograferar busiga djur så kan tänka mig att den fått sig en smäll eller två. . .
Nä det jag funderar på är om den D40 räcker till eller om man ska passa på att uppgradera sig. Är det stor skillnad på dem? känner att min D40 är lite seg. När jag pratade med några killar på media markt så sa de att det inte finns så mkt bra tillbehör till att uppdatera en D40?!

Det finns lika mycket tillbehör till din D40 som till en D90. Det en D90 kan tillföra är filmfunktion ett större kamerahus och lite fler fps. Några fler megapixlar har den väl oxå men inte så många att det i sig bör vara avgörande.
Givetvis skall du skaffa dig en D90 om du tycker du vill ha en, det skall jag absolut inte avråda dig ifrån. Men var medveten om att dina bilder inte blir bättre av ett lite nyare kamerahus, då gör en bra glugg med hög ljusstyrka och bra glas betydligt mer för bildkvalliteten.
Prova kontakta Lasses kameraservice och kolla vad det skulle kosta att reparera zoomen.

Ok, tusen tack för tipset.
Men då är det ju inte så stor vits att gå och göra ett impulsköp av en ny kamera, då kan man ju uppgradera den istället,
skulle vilja ha ett objektiv som man kan fotografera på längre avstånd med och ändå kunna fånga rörelserna på bild, har du kanske något att rekommendera?
Då kan man ju istället kika runt i lugn och ro för att hitta den man verkligen vill ha. . .
Om du köper ett objektiv nu så kan du ju använda det även till en ev nyare kamera senare.
HH

#4 Det låter som det är en telezoom eller eventuellt ett fast tele du söker.
Du kan också kolla Blocket och Tradera, det går att göra fynd!