Tona ner bakgrunden
Ibland har man bilder där man vill tona ner bakgrunden för att förstärka det viktiga i bilden. Då brukar jag använda mig av gaussisk oskärpa. Här har jag en bild av kungsängslilja som skulle kunna bli bättre med lite annan bakgrund.
Jag kopierar först bilden till ett nytt lager och gör lager 0 aktivt.
Jag väljer sedan Filter-oskärpa-gaussisk oskärpa Här får man välja otydlighet och jag brukar välja mellan 15-20 pixlar, beroende på storlek på bilden och vilket motiv det är.
Gör det andra lagret synligt och aktivt och ändra läget till mjukt ljus (under fliken lager där det står normalt) Gå tillbaka till lager 0 och använd suddgummit (bakgrundssuddgummit i vissa versioner) för att sudda bort otydligheten där du vill ha bilden skarp.
Till sist brukar jag mörka ner bakgrunden på lager 0 genom att välja Bild-Justeringar-Nivåer och flytta mittriangeln på histogrammet lite till höger.

Åh, det blev jättefint! Tack för den pedagogiska beskrivningen :)

Tack för tipset Norrskenet.
Lagret med oskärpan kan man dra ned opaciteten på istället för att välja rätt antal pixlar från början.
Istället för sudgummit så kan man använda maskeringslager, och då kan man alltid få tillbaka det som man kanske gjorde fel eller är missnöjd med.
Hälsningar
Robert