Foto iFokus

Foto

Etikettutanför-ämnet
Läst 1113 ggr
MartinO
0

Skojig julklapp

Det började med att jag på scooterforumet fick kontakt med en kille i Malmö, vars nick jag kände igen. Det visade sig att det var en geocachare och jag hjälpte honom att fixa hans Vespa.

För den som inte känner till geocaching, så går det ut på att hitta en gömma med hjälp av gps. Geocaching är utmärkt att kombinera med fotointresset. Läs mer på geocaching.com, eller geocaching.se.

Jag fick i alla fall ett PM med koordinaterna till min julklapp. Vi hade folk hemma under julhelgen, så letandet fick avvakta några dagar. Jag blev hänvisad till ett litet rekreationsområde, strax utanför Malmö som jag inte besökt innan.

Alla bilder tagna med en kompaktkamera. Ricoh GR Digital III

Det var bara till att damma av gps:en och låta den visa vägen till målet.

Visst är det vackert i Skåne på vintern.

Här visade gps:en att jag var framme. Det var bara att plumsa ner i den kalla bäcken och upptäcka att min julklapp var inkilad under bron.

Julklappen bärgad. Julklappspappret var väl inte det vackraste och man kände sig ganska obekväm när jag bar paketet genom friluftsområdet.

Nu är väl ni nyfikna vad det innehöll…..

Jo, något som gör mig glad………

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Deklol
0

hehe fett skoj :) härlig julklapp också ^^ vad kostar en sådan gps?

MartinO
0

Här är en länk till prisjakt. Tänk på att friluftskartan kostar extra.

Sajtvärd för Foto

MaGi67
0

KUL o GRATTIS till den fantastiska julklappenSkrattande

Geocaching höll jag på med för några år sedan, kanske jag ska ta upp det igen för ibland hamnade man på otroliga ställen man inte varit på tidigare!

Gott Nytt År MarinO!!

HellviHumle
0

Det är väl den stora vinsten med Geocache. Att man hamnar på ställen man annars aldrig skulle ha upptäckt! Har själv inte pysslat med det men skulle kunna tänka mig att göra någon gång.

Och Gott Nytt År på alla!

HH

Martin
0

Verkar vara en ganska kul grej, det där med Geocaching. Kanske man skulle ta och kolla upp, och kombinera med roliga fotogrejor.

En grej som direkt slår mig är ju att man på ett FotoForum t.ex. skulle kunna haft en tråd med det; Kordinater till ett visst ställe. Sedan kan man bestämma att från koordinaten kan man röra sig t.ex. 5 meter åt valfritt håll, och ta en bild och publicera i forumet. Skulle varit intressant att se hur olika bilderna blivit, vad olika fotografer funnit som intressanta motiv på samma ställe.

Fast, det kräver såklart några deltagare för att det skall fungera.

mvh Martin

Martin
0

Tillägg: Det bygger också på att fotograferna har någorlunda samma geografiska arbetsområde insåg jag precis, så idéen var kanske inte så rolig som jag först tyckte. :o)

mvh Martin

MadsG
0

Geocaching är mycket populär sport här i Danmark.

Det engagerar folk i alla åldrar.

Jag har inte provat ännu, det kommer kanske en dag.

MadsG

MartinO
0

Vi har haft mycket kontakt med danskar under våra events i Skåne, så vist är det en stor sport på andra sidan sundet också.

Sajtvärd för Foto