Foto iFokus

Foto

Etikett: bildhantering
Läst 959 ggr
Noob
0

Ändrar färg när jag sparar...?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett udda problem som jag aldrig varit med om tidigare, tänke bara kolla om nån av er har upplevt det (och kanske löst det). Jag har en bild som när jag sparar den ändrar färg. Bifogar en bild som är en sammanslagning av en screencapture och den sparade bilden (gör att det syns väldigt tydligt). Den vänstra delen är det sparade och den högra som det ser ut på skärmen.

Bilden har lite konstiga färgtoner redan från början men det är ju inte lönt att fixa det förrens den slutar byta färg vid save…Gråter

Skärmen är kalibrerad och bilden är i sRGB men inget av det borde väl ha med saken att göra? Har aldrig sett det här beteendet med någon annan bild?!

MaGi67
0

Vad det beror på har jag tyvärr inget svar på men jag råkar ut för samma som dig.

När jag arbetat med en bild o trycker sedan på "spara som" försvinner både färger o skärpa.

Trycker jag på "spara för webb" är bilden som den ska…

Mycket frustrerande, speciellt när man även vill visa exif- info som försvinner i "spara för webb"….

MiGardet
0

När det händer här hos mig beror det på att jag har bockat av att jag skall spara i andra färger än de jag arbetade med.  Ni har kollat det gissar jag?

pellepiano
0

Så du menar att när du tar upp din nysparade bild i Photoshop igen så ser den ut sådär blek?

Annars brukar färgerna ändras om du tittar på bilder i ett annat program än Photoshop, då tex många webbläsare saknar stöd för färgprofiler.

Geronim0
0

Kan det vara så att den inbäddade färgprofilen är trasig?
Prova konvertera till Adobe RGB och sedan spara om bilden.

Colt
0

Har samma problem ibland, när jag öppnar bilderna i photoshop elements, men öppnar jag de i photoshop cs3 så fungerar det bättre.

Denna kommentar har tagits bort.
Noob
0

#1 Det blir likadant om jag sparar den för web som när jag "bara" sparar den.

#2 Inte riktigt säker på vad du menar, var bockar man av det?

#3 Njaej, bilden ser likadan ut när jag öppnar den i photoshop men i alla andra program så får den den "andra färgen" (t.ex picasa, windows picture & file viewer, Adobe Image Ready, Digital Photo Professional etc).

#4 Ja, tänkte också att något går fel med färgprofilen men får inte rätt på det. Ska prova att spara som Adobe RGB

#5 Jag använder CS2, för "snål" för att uppgradera till nyareObestämd

Noob
0

Bah, när jag öppnar bilden i photoshop idag så ser den likadan ut som i alla andra program… Ibland tror jag att det bor små troll i datorn vars uppgift här i livet är att bråka med migSkrikandes

Jag får väl hålla en tumme på att det inte händer igen… Tack för all hjälp i vilket fall!

MiGardet
0

Jag menade de inställningarna som finns under Edit - color settings eller under Image - Convert color profile. Jag brukar glömma om jag har ändrat där…

Noob
0

Hmmm, under dom där menyerna finns mer än en grej som jag inte har koll på…! Brukar ha collor setting på "European prepress 2" och sen convertera till sRGB vid behov (till webben eller om jag beställer bilder från någon som använder sRGB som t.ex japanphoto…)