Exif och iFocus

Jag har ingen problem med det. I en annan tråd skrev Martin om gratis programmet "Photofiltret" som jag använder nu. Men det går åckso med GIMP.
Vänliga hälsningar Stephan

Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Jag undrar också vad problemet kan vara. Exif blir borta när jag laddar upp (även när jag försäkrar mig om att den är med före). Idag lyckades jag för första gången få med Exif men då lät jag iFokus förminska bilden och det skall väl inte vara nödvändigt?
Många av programmen som nämns funkar inte för Mac (förutom Gimp som verkar krånglig att installera och som jag inte gillade förra gången jag kollade).
Om jag redigerat bilderna i PS så försvinner Exif här på sajten, även om den finns med innan jag laddade upp den.
Jag tog bilder direkt från kameran och laddade upp dom här på ifocus och resultatet blev då att bilderna krymptes (helt ok) och att det inte längre fanns Exif i dom… Kan inte se vad som skulle kunna vara problemet mer än ifocus?
Jag kan som sagt fortfarande titta på Exif data'n i bilderna på min hårddisk men kan inte se någon Exif i bilderna på ifocus… Det har inget med vilken typ av medlem man är hoppas jag?

Jag förstår då inte hur man kan få med Exif på bilder man lägger upp här. Det verkar som om jag inte är ensam om det.
Jag skickade in en bild till nyårs-tävlingen, den blir ju diskad om inte exif-data finns med. Inte för det gör något, har ändå ingen chans att vinna. Eftersom man inte får skriva kommentarer i den tråden, skriver jag här istället.
#5 Jag är plus medlem, så det är nog inte det som är problemet. Det konstiga är ju att du inte ens haft bilden i ett program och att datan ändå försvinner. Jag trodde det ev var problem med PS bilder vilket har diskuterats i en annan tråd en gång.
Kanske sa för mycket där, bilderna har passerat Digital Photo Professional (Canon's mjukvara) men det tar inte bort Exif (och jag har kollat så att Exif är kvar på bilderna).
Lägger den här bilden dels på rapidshare och dels med det här inlägget så ni kan se skillnaden (eller så någon kanske ser vad som går fel)
#12 Sparar du för webben i PS raderar den Exif.

Jag vet inte var felet verkligen ligger.
Den här tråden, som jag nyligen startade, har jag arbetsflödet i färskt minne och Exif följde med. Det enda som förbryllar mig är att itpc-datan försvann.
Bilderna drogs ned från kameran med Faststone. Beskars, drog ner ljusstyrka och konverterades till jpg i RAW Therapee. Ökade kontrast, lätt uppskärpning och storleksförändrdes till 800 pix på längsta sidan i Gimp.
Sajtvärd för Foto

Jag har inte heller märkt av att Exif försvinner när jag lägger upp bilder på sajten.
Finns den bara med i bilden från början skall den ju bli kvar.
#13 Jag har sparat på olika sätt, inte bara för web, men ändå visas inte Exif på sajten. Verkar mer vara ett lotteri vilka bilder som visar Exif här. Får se om vi kan få nån rätsida på det här problemet, nån stans måste det ju finnas ett förklaring att det blir så olika för oss alla oberoende på hur vi gör.

Kan det vara en bugg i forumet som tar bort Exif om bilden automatiskt skalas ner till forumstorlek?

Exif-frågan har högsta prioritet och vi skall titta på detta internt.
Sajtvärd för Foto
Alla bilder som jag lagt in som jag först krympt till <1000 pixlar i någon riktning har fungerat med Exif, ingen av dom bilder som varit "stora" har fått med Exif. Är hyffsat säker på att problemet ligger när iFocus skalar om bilderna…
"Save for web" tar definitivt bort Exif, likaså om man sparar i format som inte stöder Exif data.
Jag har en bild som jag deltar med i nyårstävlingen. Lade ner otroligt mycket tid på att fota den, vilket blev några 100 bilder och sedan plockade jag ut den bästa och beskar den lite. Innan jag laddade upp den på iFokus dubbelkollade jag så att verkligen exif-datan fanns med, vilket den gjorde. När jag laddade pp den hade det försvunnit. Så nu lär väl min bild bli diskvalificerad =(

Sajtvärd för Foto
#21 Å, vad skönt att höra
Nu blev jag jätteglad! 
Angående Exif, vet inte om det kan spela någon roll i jpg-format, men är det någon som har en uppfattning ifall det kan vara kameramärkerelaterat?'
Jag vet att min Canon Powershot S3 IS sällan haft Exif med förr när jag fotograferade mycket och kollade. Såfort jag redigerat i PS Elements eller CS2 så försvann det (som jag minns det), medan jag i Zoom Browser EX (program som följde med Canonkameran) kunde se Exif på oredigerade bilder.
mvh Martin
#23 Jag har också funderat i den riktningen då inte någon av mina bilder visar Exif på sajten. Jag har bara Canonbilder som är redigerade i PSE. Ska testa med min Panasonic också så får vi se vad som händer.

Vi håller just i detta nu på med en test med bilder i olika format. Det verkar som om forumets automatiska nerskalningsfunktion är boven i dramat. Mer utförlig info kommer.
Jag kör ju ingen fotoredigering utom beskär o bantar ner mina bilder i gamla hederliga paint o sparar som……. o sedan poof är exifdatan borta?! Tydligen händer något när man använder paint. Nå har fått Photoshop element i julklapp så jag hoppas på att kunna beskära bilderna där istället o jobba mer med bilderna, men inget kul att när man eg. inte gör något annat än bantar ner bilderna o beskär dem för att anpassa dem för webben så att de inte tar för mycket plats, så försvinner exifdatan också

#26 Inte anpassa för webben. Spara med längsta sidan 800 pixlar, så verkar det fungera i de flesta fall.
Sajtvärd för Foto
#27 Nej det går inte att spara som anpassat för webben i paint. Bara spara som. Däremot gör jag ju bilden mindre o beskär den för att själv göra att den passar att visa på webben, men paint gör tydligen så att EXIFdatan försvinner
Men varför har då alla mina bilder tappat Exif? Jag förminskar o beskär i paint o alla som jag har gjort detta med har tappat exifdatan? Är det för att jag förminskar bilden i paint? för att jag beskär den sedan borde ju inte påverka o att jag väljer spara som är ju bara för att jag vill döpa bilden så att jag hittar den sedan. Inte en enda av mina bilder som jag har laggt upp vare sig på iFokus eller någon annanstans har Exif kvar

#30. Kan kanske ha att göra med hur hårt du komprimerar bilden när du sparar den?
#32 Vad är DPP? Innebär detta att jag aldrig någonsin kommer få med EXIFdatan då? För jag vill ju inte fota i sådant läge att de direkt kan användas på webben. Jag måste ju kunna komprimera o beskära utan att EXIFdatan försvinner, men hur? Bilderna kan ju inte läggas upp i orginalstorlek, för då blir de ju alldeles för tunga.
#31 Tror inte det spelar någon roll för jag brukar normalt sätt ta ner dem till någonstans mellan 40 - 50% Ibland större o enstaka gånger mindre om jag gör collage av bilder.
#33 DPP = Digital Photo Professional. Ett program som följer med när man köper Canon.
Jo jag sökte sedan på DPP o förstod att det var det som det stog för, men det hjälper mig inte o förstå hur jag då ev. ska använda det eller hur mina bilder då någonsin skall komma att duga för Foto iFokus, för om jag skall kunna lägga upp bilder så måste de minskas o beskäras o gör jag det så försvinner EXIF-datan, så det verkar som jag alltså då sitter fast. För om Exif datan försvinner så kommer de ju aldrig duga o paint har varit min följeslagare o PSE får vi väl se vad jag tycker det duger till, men försvinner EXIF-datan även där så är det ju kört.
Har du en canon kamera och tillgång till DPP?
Om du har det så finns det en "tools" meny där man t.ex kan välja "start trimming tool" och väldigt enkelt beskära bilden som man vill ha den. Sen när man är nöjd så är det bara att tryycka på "OK" och sen gå till meny'n "File" och välja "convert and save" och i den dialog som då kommer upp välja var man vill spara kopian och vilka dimensioner den ska ha. Man kan också välja vilket format man vill spara bilden i, alla utom TIFF 16 bit kommer att behålla Exif informationen
Jo då någonstans finns en skiva som följde med då vi köpte Canon G10 i butik i början av april i fjol, så då finns väl DPP på den antar jag?! Bara det att det känns lite kymigt att man har ett sätt som fungerar o duger bra för att visa bilder på nätet o som plötsligt inte duger - inte för att bilderna är usla utan för att det inte visas några datafiler.

Jo jag vet ju inte om PSE gör det o jag vet inte ens om jag kommer komma överrens med programmet ännu, för det är inte inlaggt i datorn ännu.
Kan trösta dig med att DPP är otroligt mycket bättre än paint på allt utom att möjligen att direkt rita i bilderna 
Faktum är att man nog kan ladda hem det direkt ifrån Canons hemsida, tror inte ens du behöver nån licens (men lite osäker)
Bilder som är redigerade i DPP visar Exif här på sajten, iaf mina, men har jag haft dem i PSE så visas inte Exif här, men den visar exif i PSE. Så nånstans på vägen försvinner den oavsett vilken storlek jag sparar den i
#38 Om du hittar ditt DPP så är det värt att prova, för som Noob säger så finns det oändligt mycket mer möjligheter än i paint.
Ja då får jag väl ge mig på jakt i kvitto-byrålådan imorgon o hoppas på att jag la allt som hörde till där o hoppas på att jag hittar skivan, för det var inte kul o upptäcka att inte en enda av mina bilder på nätet inte visar Exif oavsett om de är tagna med G10:an eller A95:an o många av mina gamla bilder kan jag inte ens göra om, för de försvann i förra datorkraschen.
Jag tycker inte paint är världsbäst på något sätt, men det har fixat att förminska (komprimera) o beskära bilderna. Har laddat hem Picasa som ju i o för sig inte klarar jättemycket, men dock lite mer än paint, men där blir inte förminskning o beskärning på sådant sätt som jag vill så därför börjar jag alltid i paint o har numera gått vidare till Picasa. Fick ju PSE i julklapp inte för att det är bäst utanför att det helt enkelt är en kostnadsfråga för självklart hade PS varit bäst o skaffa, men det funkar helt enkelt inte rent ekonomiskt att lägga ut så mycket på ett fotoredigeringsprogram som jag antagligen inte behöver eftersom jag är sådan nybörjare på allt som har med bildredigering o göra, men funkar det inte heller utan EXIFdatan försvinner även där, så måste jag ju i såfall gå vidare med det här med DPP *suck* Tycker inte om när allt mer handlar om tekniska saker än om att mer satsa på att fota.