Sigma 70-300 F4-5,6 DG MACRO
Har nu köpt detta objektiv (rubriken) och undrar lite över Macro funktionen. Ska det inte ändras någonting eller indikera att det är Macro påslaget? Ändrar till 300mm och slå sen på Macro-läget men det verkar inte hända något. Det kanske inte ska hända något, har ju som sagt inte använt ett så jag vet inte.
Hoppas att någon av er vet så jag blir lite klokare :)

Det är ett så kallat fuskmacro. Du kan gå närmare objektet i macroläget. Det är längesedan jag använde ett sådant, så jag är lite osäker.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
#1 Ja just ja, så var det ju. Men ska det inte komma upp på displayen att det är på så att man ser det eller att det funkar?

Något ser du inte i displayen, men om jag inte minns helt fel, så är det en markering på zoomringen på objektivet som visar vilket område du arbetar inom.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Det som händer är nog så att den internt ändrar hur linserna rör sig så att du kan fokuser inom 1 meter istället för 1,5 när den inte är i macro läge. Det är mellan 200-300mm om jag inte kollade på fel objektiv.
Vart så på mitt minolta objektiv med macro läge iaf. säkert liknande men som sagt inget du ser eller märker i kameran.
/Mattias

På sidan till vänster finns en liten knapp där det står normal/macro på. Knappen funkar bara i vissa lägen.
Alltså måste du zooma fullt ut för att den ska hoppa i läge. Lika så när du stänger av funktionen.
Inget indikerar på att du är macroläget mer än att du upptäcker att du får närbilder på max 90 cm håll. Dvs det är som om du satte ett förstoringsglas framför dig själv=)
Inget konstigt händer om du råkar vara kvar i macroläget o fotar landskap eller annat kul:))
Jag vet att det kallas för "fusk macro" men jag vet igentligen inte varför. Kanske för att ett sk riktigt är 1:1 o den du har är 1:4.
Själv kan jag ibland föredra din version, om jag t.ex. vill fota en fjäril så garanterar jag att den flyger sin kos om jag behöver gå så nära inpå som 10-20 cm=))
Här en bild på en liten skogsödla som är typ 10 cm lång.
Det lovar jag dig att hade jag rört mig en cm närmare hade jag inte fått denna bild;)
Grattis till ett bra o användbart objektiv!!
#3 och 4 - Okej, tack så mycket för hjälpen :)
#5 Okej, nä jag har också sett att det kallas fuskmacro men inget jag bryr mig om :) Jag är supernöjd med objektivet!
Precis, ibland kan det vara lite svårt att gå så nära :)
Söt liten sak :)
TACK!
Det är inte för att det på något sätt är sämre man kallar det fusk macro, mer för att inte förvilla så mycket. Finns tex macro objektiv som tar skala 1:2 men även 1:1 med adapter. Vet inte om det är macro eller fusk macro men det förvillar lätt speciellt om man är ny börjare. Jag förusätter tex. 1:1 om man pratar om macro objektiv men säger man fusk macro eller macro funktion så antar jag att det ligger runt 1:2-1:4 någostans.
Så mycket riktigt behöver du inte bry dig om vad det kallas men att macro betyder olika för olika personer.
/Mattias
Okej, nä precis, det är inte så lätt och förstå alla beteckningar och dylikt när man är "nybörjare". Men som tur är så finns ju den här sidan så man kan få lite hjälp på traven :)
Tack!
/Emma