Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1138 ggr
Waverider
0

Stativ

Funderar på att köpa mig ett nytt stativ, men har ingen aning om vad jag ska välja eller vad dom kostar. Mitt tidigare stativ var från Philips och kostade runt 500 spänn för ett antal år sen, men det har spelat ut sin roll. Tipsa gärna om bra stativ och ungefär vad dom kostar. Tack på förhand.

Niklas
0

Det är svårt att föreslå passande stativ utan att veta vilka behov du har. Vad har du för kamera? Till vad kommer du att använda stativet? Kommer du att bära det mycket?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Waverider
0

Jag kommer att använda det till en Kodak Easyshare Z650 till att börja med men sen blir det systemkamera, har även tänkt att använda det till videokamera. Blir nog inte så mycket bärande. För det mesta så kommer jag att använda det till att fota byggnader och porträtt

Niklas
0

Steget från Easyshare till en videokamera är ganska långt. Videokameran (och en systemkamera) kräver tyngre och stabilare stativ. Till Easyshare kan du nog klara dig med exempelvis ett Manfrotto Stativ Digi 715B med kulled och snabbfäste. Det lär du nog inte nöja dig med till tyngre kameror.

Vänliga hälsningar

Niklas

Waverider
0

Tack för tipset, du får gärna tipsa om nåt bra för tyngre grejer, kanske lika bra att gå på det direkt. Tack

Niklas
0

Jag kan förstås rekommendera det stativ jag använder. Det är tungt och stabilt för alla de objektiv jag använder. Dessutom gillar jag huvudet jag köpte till.

Manfrotto 055 Pro B med Manfrotto 490RC4 kulled

Vänliga hälsningar

Niklas

Niklas
0

Däremot är jag inte säker på att det är så bra till en digitalkamera.

Vänliga hälsningar

Niklas

Waverider
0

Tackar så mycket för dina tips, ska verkligen kolla om det är nåt för mig.

Ha det gott.

Niklas
0

Jag ser att jag skrev fel ovan. Jag menade att det kanske inte är så bra till en filmkamera i #10.

Vänliga hälsningar

Niklas

Zpookey
0

Jag fick hem följande stativ för 1 vecka sedan och jag är grymt nöjd.

Stativ
Manfrotto 055 DB

Kulled
Manfrotto 488RC2 Midi ball kulled

bildochfoto
0

Bra information. Jag står också och funderar på vilket Stativ jag ska köpa. Tycker att Zpookeys variant verkar klart prisvärd. Även om jag tror att Niklas variant håller i längden om man ska gå vidare med tyngre objektiv och kameror…

Niklas
0

Ja, vi har nog lite olika behov. Mitt objektiv ska hålla för en systemkamera som väger ungefär ett kilo, med telezom på 1,5 kilo samt en telekonverter på 300 gram. Dessutom kan det blåsa. Nackdelen är att det är rätt tungt att bära med sig.

Vänliga hälsningar

Niklas

Robert
0

Jag har ett Manfrotto 190PROB och köpte då stativet hade fått högsta betyg i Digital Camera. Ibland känns stativet lite kort i höjden.

Jag skulle satsa på en kula till stativhuvud.

Hälsningar

Robert

bune
0

Ja bara för att lämna min åsikt. Jag kör själv med Manfrotto 055 Pro B och är mycket nöjd med det. Däremot har jag inte samma huvud som niklas, utan kör med deras snabbgrepp 322 CR2.

Köpte det i paket : Här

Zpookey
0

Niklas stativ klarar "bara" 6kg..mitt klarar 7 kg.
Däremot klarar hans kulled 16 kg medan mitt klarar 10 kg.
Men tänk på att huvud+kamera ska understiga maxvikten på vad själva stativet klarar av…det spelar ju ingen roll om huvudet klarar 16kg om inte stativet gör det.

Priset på niklas stativ 1324 + 1560 = 2884:-
Priset på mitt stativ 975 + 799 = 1774:-

Niklas
0

Jag är säker på att min kamera inte kommer att väga över sex kilo inklusive huvud på ett bra tag.

Vänliga hälsningar

Niklas