Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 2637 ggr
bjorsa
0

Fåglar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog lite bilder på fåglar nu på morgonen

Här en nötväcka

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en entita eller taltita kommer inte ihåg skillnaden nu

bjorsa
0

Åsså en blåmes

mvh/bjorsa

Robert
0

Fint bjorsa! Trevligt med enkla bilder.

Du tycks använda väldigt höga ISO-tal.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Tack Robert,

160 i iso tal står det i egenskaper jag körde med automatisk på kameran och jag märkte att den var lite seg den ville ha 1/30 sec för att ta bilder och bländare f 4,5 de var väl för att de var mulet å december men den kräver rätt mkt ljus dimage z5 tycker jag men å andra sidan kan jag inte ett skvatt om bländare osv får att prova mig fram :-))

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Försökte mig på att fota fågel i skogen men de var inte lätt dom är ju så skygga ,fick syn på en hackspett men kom inte tillräckligt nära men här är bilden

mvh/bjorsa

johan
0

Vilka fina bilder! Synd att de är så gryniga och aningens oskarpa, men så är det ju den här årstiden tyvärr. Blir lite sugen på att sätta upp lite fågelmat i träden här ute och sitta med kameran på säkert avstånd. :)

Mvh // Johan

bjorsa
0

Tack Johan,

Får vi bara sol nån dag så borde de bli bättre bilder tror grynigheten å oskärpan beror på att ljuset inte räckte riktigt när jag använde max zoom 12 ggr så mer ljus till folket:-)),jag ser fram mot mars solen då skall de fotas pippijåglar:-)

mvh/bjorsa

Robert
0

bjorsa, har du möjlighet att fota i RAW? Jag upplever dina bilder som underexponerade, med högt brus och så har du en färgskiftning som man borde fixa.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

#8 Nä Robert bara jpeg ,Jag får vänta på ljuset eller slå upp en byggsol på altanen där fåglarna är fast då sticker väl dom men skall se om jag kan få till lite bättre bilder

mvh/bjorsa

bosse
0

En Mountain Eagle som jag tror att jag lagt ut enbart pa AG tidigare.

bjorsa
0

Försökte att ändra runt lite i kameran å körde med blixt på slow å då kom koltrasten fast de var nog för lite av nåt i kameran för den fastnade inte:-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

#10 Den är fin den bild tänk om man hade lite såna fåglar på altanen Flört

mvh/bjorsa

ps sms skickat

bjorsa
0

Tog nu bild med auto blixt och automatic bilden blev då mörk men paint shop fick fixa det egenskaper på bilden blev 1/100 sec f 4,5 iso 160 å den är lika kornig som som andra:-(

mvh/bjorsa

Icecold Angel
0

Det ser ut som ett flygande bord ^_^

bjorsa
0

Jag fortsätter mina försök att få till några bra bilder på småfåglarna runt fågelbordet här en blåmes igen

mvh/bjorsa

johan
0

#15: Den tyckte jag var bäst hittills!

De gånger jag försökt fota fåglar slutar jag aldrig att förvånas hur otroligt svårt det är att få skärpan på ögonen. Dom flyttar sig alltid precis tillräckligt mycket för att det ska bli lite fel…

Mvh // Johan

Robert
0

#15, bra bild. Jag fattar inte varför de blir så gryniga. Dina andra bilder har varit mycket bättre och mindre gryniga. Har det hänt någonting med kameran, ändrat inställning eller liknande?

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

#17 Kameran har varit på verkstan men dom bytte bara displayen kanske dom pillade på något?Kan de inte vara så att ljuset är så pass dåligt nu och sedan försöker jag fixa till bilderna i paintshop men one step foto fix ?

Lägger ut pippin utan att göra nåt med den så får vi se

Robert
0

Svar till ovanstående Hamnade här i #10.

Robert

Robert
0

bjorsa, jag håller mig till den här tråden.

Om du tittar på fågelns man (heter det så för kroppen) så ser du färgskiftningar, kromatisering - sådant går att fixa till i Camera RAW men det förutsätter att du har möjlighet att fota i RAW. Du kan ju kolla på nätet om du hittar någon information hur man fixar till "chromatic aberration" (kromatiska avikelser). För att justera färgshiftningar i Camera RAW måste du gå in på fliken "detail" och där i "Color Noise Reduction" (standardvärde 25) justera shiftningen.

Alternativt leta upp i det i kamerans användarmanual.

När jag sökte på Google så får jag fram följande länk:

http://www.bobatkins.com/photography/digital/psp/psp4.html

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Robert,

Tack för svaret ,De här med  chromatic aberration har jag läst att just min kamera och några andra har de problemet och då vid stora zoom precis de jag gör vid fågelfoto men tror oxå att de dåliga ljuset spelar in .

I min paint shop pro så finns inte (ver 8) photo fix chromatic aberration men får väl skaffa mig 9 .

Skall ta å se om de inte finns nåt pluggin som fixar just detta problem

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Fortsätter väl med fåglar:-) så här kommer en talgoxe och här har jag använt programet noisware för att justera bilden och jag inte justerat den i paint shop utan bara i noise

mvh/bjorsa

bjorsa
0

en till oxe å nu har den en fågelvålnad bakom sig denna bilden är först körd i painshop one step photo fix sedan noiseware

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här kommer en talgoxe ,denna gången använde jag blixt och 1/1000 sec och f4,5

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en till oxå med blixt

mvh/bjorsa

Robert
0

#22, kan du inte maila mig bilden i originalstorlek så jag får göra ett försök.

Fint med vingarna utbredda på blixtbilderna.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Här en till oxå den med blixt och 1/1000 f4,5 iso 50 den är oxå filtrerad i noiseware

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en till ,ser ut som om den hoppar,tilläggas kan att jag sitter ca 50 -70 cm ifrån fåglarna bakom ett gömsle .

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en talgoxe till nu med supermacro och 1/1000 f 4,5 iso 50 avstånd 60 cm

mvh/bjorsa

Robert
0

bjorsa, smart idé att använda blixt nu när det är mörkt. Matskålen tycker jag fungerar dåligt som bakgrund. Kan ett väl placerat matbord kanske fungera bättre? Om du försöker placera matbordet mot en trevlig vinterbakgrund.

Vad tror du om den idén?

Vad känner du för Noiseware? Eller försöker du hitta receptet själv?

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Tycker noiseware fungerar bra kanske köper jag det sen eller om jag skall uppdatera paint shop pro från 8 till 9 då de fanns cromatic abberation justering i 9 ans photo fix.

Att jag har ett avsågat juicefat som fågelbord är för att dom skräpar ner sådant å då kommer ju gnagarna å dom vill vi inte ha in:-)

Men kanske jag kan hitta på nåt en får se.Nu när dom sprätter i matbordet så trillar de ner i tunnan och tunnan står precis utanför fönstret så jag har en mörkläggningsgardin som jag petar ut kameran igenom å givetvis så öppnar jag fönstret oxå :-)

Nån vinterbakgrund finns ju inte nu utan de e ju bara regn å grått å mörkt å trist :-))

Lägger ut en bild som visar tunnan ifall nån undra vad jag skrev:-)

mvh/bjorsa

Robert
0

bjorsa, här kommer min hembrända version av #22. Vad tror du?

Robert

Robert
0

Såhär gjorde jag…

Robert

bjorsa
0

Nu hänger jag inte med alls ,fast de e ju inge ovanligt :-)Din bild hembränt.jpg går bara att spara ner som bmp så den torde vara en bmp fil??

Din förklaring i 33 förstår jag inte ?du har gjort deselect på filen som är en bmp men tyvärr har jag nog inte det i paint shop pro.

Men din version av talgoxen blev bra antar att du inte behövde köra noisware på den

mvh/bjorsa

Robert
0

Hembränt, som att göra vin hemma :). Jag använde inga plugins eller liknande utan använde bara de funktioner som finns i Photoshop, dvs. rattat själv med de filter som finns där.

Det är väl jpeg-format på filerna?

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

#35 aha då förstår jag ,att de blev bmp av din jpg är ju lite konstigt men när jag skulle spara ner den så fanns bara bmp som alternativ och det blev en bmp fil av den men kanske nåt vajkalle här

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Har nu försökt att få en bild på domherren men han sitter mest i trädet

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Men till slut efter mkt tjat å trugningar så kom han ner

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en till på honom innan han stack till skogs

mvh/bjorsa

bosse
0

Jag lagger in en stalfagel, utan att tveka.Oskyldig

bjorsa
0

Airplanius flygus inte ofta man ser dom så här årsFlört

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en en entita eller taltita från idag försökte komma så nära som möjligt var nog bara en 40-50 cm ifrån

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Fortsätter väl med fåglar i den här strängen ,Kråkor är ena skygga fåglar dom vet precis när man försöker ta foto på dom å då är dom borta annat var de förr när man bodde i sthlm då fanns dom överallt och helt oskygga här där jag bor nu ute på landet är dom inte så vanliga men fick en bild på en i en talltopp skall dock försöka locka fram dom närmare får väl bygga ett gömsle för att fota kråkor :-))

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Ser nu att bilden ser lite skum ut de e väl jag som mixtrat till den på nåt vis för jag testar dimage viewer nu och histogram justeringar antagligen där jag strulat till det

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Lägger in hur den såg ut från början innan jag beskar den

mvh/bjorsa

Ariya_IGI
0

Det här är det närmaste jag kommit en fågel. Kameran har inte mycket till tele.

bjorsa
0

#46 De tillräckligt nära för att man skall se att de är en nötväcka ,du får bygga ett gömsle brevid fågelbordet sen är de bara att ligga där i kylan å vänta:-))eller göra som jag sätt fågelbordet utanför fönstret sen är de bara sätta en mörkläggningsgardin för å peta ut kameran igenom den å vips så är man på 50-60 cm håll fast alla fåglar köper inte de knepet men dom vanliga hungriga fåglarna kommer efter en stund

mvh/bjorsa

Ariya_IGI
0

Jo så kan man göra, fast det är fusk! Jag var mitt ute i ingenstans vilse i skogen. Promenad på 4 timmar, jag såg många magiska djur.

Fåglar är nog roliga att fota om man har rätt utrustning och vädret är rätt.

bjorsa
0

Visst men då är de ju fusk att ha kamera med tele men visst de e roligare att fånga dom på bild i deras rätta element ,jag har kungsfågeln i våran granskog eller rättare sagt granhäck fast stor men den är ju så liten fågeln alltså åsså hoppar den hela tiden men skall försöka mig på att fota den nån dag om jag orkar stå å vänta nån timme eller så på rätt tillfälle

Här en koltrast som inte ville visa upp sig som vanligt:-))

mvh/bjorsa