Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1587 ggr
[Koppsal]
0

lite stressad

jag är nybörjare inom foto, och jag har nu fått ett erbjudande av min låtsaspappas kompis. han säljer sin kamera.

det är en Nikon D70s med 2 objektiv, ett orginal och ett större. vet inte exakt. han har använt den i ungefär 3 - 4 år. han säljer den för 5000:- .

eller ska man ta en Nikon D60/40/90 för ungefär samma pris. då den är helt ny. lite dyrare kanske endå. och med ett tillhörande objektiv.

jag kommer då fota natur/landskap, "modeller" och kanske ett och ett annat djur. jag håller på mycket med bildredigering och fotomanipulationer och kommer använda bilderna främst till det.

jag är lite stressad då mellandagsrean går ut snart. haha ;)

men om ni kunde hjälpa mig lite att välja. :)

Geronim0
0

5000:- för en D70s känns som ett överpris, beror iofs lite på vad det är för gluggar som medföljer.

Ta reda på lite mer info så blir det lättare att hjälpa dig.

[Koppsal]
0

#1 vad menar du med gluggar? Skäms

Geronim0
0

Sorry, Gluggar = objektiv.

[Koppsal]
0

okej, då återkommer jag imorgon :)

AndreasS
0

Jag kan säga att jag gav 2200:- för min begagnade D70 med 2 objektiv. Ett Nikon DX Nikkor AF-S 18-70 mm 1:3-4.5G ED och Nikon AF Nikkor 70-300 mm 1:4-5.6 G. Fick även med en Nikon Speedlight SB-800. Men detta är ett kompis pris då jag köpte den av min kusin när han köpte sin nya Nikon D300.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[Koppsal]
0

#5 hmm..

ja alltså min låtsas pappa kan då aldrig fråga, han fattar/kommer ihåg typ ingenting av det hans kompis sa,

men han säger att det är  ungefär..

18 - 55/70 mm

35 - 125/35 mm

så han vet ju inte exakt säkert.

väska + minneskort 

och typ någonting mer.

Geronim0
0

Nu har jag inte tillräckligt med "Kött på benen" men för det paket du beskriver känns 3000 kronor som ett ok pris.

Är det dessutom en nära släkting eller vän borde det gå att fixa ett ännu bättre kompispris.

//Rolf

MartinO
0

#5 Det var ett oförskämt bra pris. Det är bara vad man i bästa fall får ge för en begagnad SB-800

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

[Koppsal]
0

#7 jaa du kanske har rätt. asso båda går i samma tetaer och fredrik har väl kännt han rätt länge antar jag. jag känenr honom med.

men men, man kanske ska köpa en ny då?

#8 ehm förstår inte riktigt..?

AndreasS
0

#8 Visst är det de. Han ville bara bli av med den.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[Koppsal]
0

#10 hmm, han har ju köpt en ny kamera.

NaimaG
0

För 5000kr kan du få en Nikon D3000. D70s tycker jag är en rellativt gammal kamera om man kollar på vad Nikon har att erbjuda idag.

Jag har en Canon Eos 1000D och bara kamerahuset kostade 5000kr som ny för mig.

dijete
0

#12 D3000 ligger inte i klass med D70s då den inte har autofokusmotor i kameran.

NaimaG
0

#13 Ok. Ja autofokusen tänkte inte jag direkt på. Men håller nog med övriga att 5000kr är lite överpris.

Geronim0
0

Att kameran inte har autofokusmotor i huset är inget större problem om man inte sitter med en massa äldre "Skruvmejsel optik"

Nyare AF-S gluggar är både snabbare och billigare än de med mekanisk överföring av AF.

AndreasS
0

#11 Visst har han det, men objektiven har han kunna använda även till din D300. Men som #5 skriver så är 2200:- priset för bara en begagnad SB-800 blixt.

Men ingen är väl gladare än jag.

Men nu måste jag försöka finna någon som kan laga min 18-70 glugg billigt, för autofokusen har slutat fungera och det ligger en skruv lös innuti objektivet.

Geronim0
0
AndreasS
0

Glömde att nämna ska vara i Västeråstrakten.

MartinO
0

Du får nog vara beredd att skicka iväg objektivet, då Lasses är den enda ackrediterade Nikonverkstaden, förutom Nikon själva.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

[Koppsal]
0

jag antar att jag köper en d70 om några dagar då