Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1224 ggr
NaimaG
0

Foto vintertid.

Nu när det är som mest snö vill man ju ta vinterbilder men hur förhindrar jag att det skapas kondens i kamerahuset respektive objektivet? En kamera tål ju inte fukt och vintern är den största fuktboven.

Jag har en gång i tiden fotograferat ute i regn utan problem men har inte tordats under vintertid, är det någon skillnad på väderlekarna?

Geronim0
0

Du kan lugnt ta ut din kamera i kylan, vad du bör tänka på är att låta kameran sakta återhämta sig till rumstemperatur.

Har du en fotoväska så låt kameran ligga i väskan flera timmar efter du kommit in i värmen, komplettera gärna med något som absorberar fukt, tex ris i en liten papperspåse.

Du kan också ta med en plastpåse ut så den får samma temperatur som kameran, stoppa i kamera och något fuktabsorberande i påsen, kläm ut all luft och knyt. Låt nu kameran ligga i påsen tills den blivit varm.

MartinO
0

Var försiktig vid uppvärmning av kameran när du kommer in i stugvärmen igen. Låt kameran ligga kvar i kameraväskan någon timme, så den långsamt återfår normal rumstemperatur.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

MartinO
0

Geronim0 hann före, som vanligt.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Geronim0
0

När Geronim0 postar står blixten stilla.
Gammalt forumordspråk!

Flört

/Slut OT

NaimaG
0

Vad för slags fuktabsorberande kan jag ha i en plastpåse?
Är lite fattig på papperspåsar här hemma. Kameraväska har jag, en tjock sådan med regnskydd och allt.

Geronim0
0

Plastpåsen skall du lägga kameran i. Gärna ihop med något fuktabsorberande, tex. en papperspåse med ris eller om du hittar SilcaGel.
Jag vet tyvärr inte var man kan köpa Silcagel då jag har det från jobbet. Det ligger med i de varor vi får och är oftast helt oförbrukat.

Jag tror, men är inte säker att man kan köpa Silcagel i välsorterade järn och elektronik butiker.

NaimaG
0

#6 Tack så hjärtligt för hjälpen. Kanske det blir lite vinterbilder framöver.

CandyCane
0

Jag tror jag frågade detta i en annan tråd om samma sak men vad jag minns så fick jag inget svar. Vad kan hända med kameran om man inte har kameraväska eller använder sig av några av de tidigare nämnda sätten?

Geronim0
0

Vad som kan hända är att man får fuktfläckar på sensorn, kanske på insidan av linserna i objektiven också om man inte använder vädertätade prylar.

Fuktfläckar på sensorn är inget större problem om man är bevandrad i våtsvabbning av sensorn. På linserna är det lite värre då det kräver demontering av gluggen och skall utföras av fackman om man inte har stort kunnande inom finmekanik.

CandyCane
0

Oj. Ska nog inte gå ut med min kamera igen innan jag skaffat väska :O  Hur vet man om man fått några fuktfläckar?

Geronim0
0

Du ser på bilderna om du har fläckar på sensorn, oskarpa cirkulära områden

CandyCane
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det som man ser i det vita partiet, till höger, på denna bilden, det är inget sånt va? Hoppas inte det i alla fall. Har studerat andra bilder som är tagna på samma gång och kan inte se det på någon annan bild.

Geronim0
0

Det är förmodligen damm, blås rent sensorn med en rocketblower så försvinner det.

CandyCane
0

Vad är en rocketblower? Skäms

Geronim0
0

Rocketblower är en blåsbälg.

LÄNK

CandyCane
0

Jaha ^^ Ja, jag har planerat att köpa en sån :)

MonisN
0

Risgryn fungerar ju i saltkar så det borde fungera bra i väskan också.

#5 Har du ingen papperspåse till hands kan du ju alltid ta tidningspapper;)

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

CandyCane
0

Någon som har tips på en bra kamera väska? :) Jag behöver ingen stor eftersom jag bara har Canon EOS 1000D med kitobjektivet 18-55mm. + några filter.