Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2741 ggr
Noob
0

Angående EOS 7D och ISO

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog några bilder för att se lite hur brusiga dom blev på olika (höga) ISO tal på min 7D (inspirerat av en bild i en annan tråd). Tänkte bara posta dom här om någon är intresserad (ska bara påpeka att det är väldigt ovetenskapligt och säkert fel på alla sätt och vis samt att bilderna i sig verkligen inte är något jag är stolt över men jag hade lite ont om tid… Mäste iväg, är ju nyår!!!).

Bilderna är direkt ur kameran förutom skärpning och har all Exif data kvar.

Den "gula fläcken" i kromet som blir större och större på högre ISO tal är min julgran som speglas mer och mer efterhand som rumsbelysningen inverkan ökar, missade det när jag tog bildernaRynkar på näsan

Hur som helst, börjar med ISO 12800 i det här inlägget.

Noob
1

6400

Noob
0

3200

Noob
0

1600

Noob
0

800

Noob
0

100

[PeterWem]
0

Ingen Exif kvar och det ser ut som de på högre ISO är brusreducerade i kameran.

Noob
0

Visst är dom brusreducerade i kameran, alla kameror processar informationen från sensorn innan dom spottar ut bilden. Finns väl ingen rimlig anledning att stänga av det, jag vill ju veta hur bilden jag får i handen kommer att se ut, inte hur den en gång såg ut i nån krets i kameranGlad

Angående Exif så är den kvar, måste försvinna nånstans i iFocus system?? Hur gör man för att iFocus inte ska äta upp Exif info?

Geronim0
0

#7. Jag är iofs. Nikon fotograf så jag kan inte mycket om Canon, men min erfarenhet är att det är mycket bättre att helt stänga av brusreduceringen i kameran och göra det i datorn, datorn har mycket mer processorkraft och bättre programvara för att fixa bruset än kameran.

[PeterWem]
0

Skärpan försvinner med brusreduceringen. Och som föregående talare redan påpekat, datorn är bättre på reduceringen.

Ibland finns det även tillfällen då brus är snyggt.

HellviHumle
0

Vad finns för skojigt (gratis) program för brusreducering av Canons RAW-filer?

HH

Noob
0

Fotograferar normalt sett så gott som uteslutande i RAW format för att kunna fixa till bilden i lugn och ro framför datorn när vitbalansen blivit helt åt h…te eller exponeringen blev något fel, helt enkelt gillar jag att ha "orginalet kvar" så man fixa sina/kamerans misstag.

Men, alltså, jag tog ju dom här bilderna för att se vad kameran "klarar" att ge ifrån sig och om bilderna var "användbara" eller för brusiga.

Det var inte för att se hur vackra bilder jag kan få till om jag använder valfria verktyg eller hur bra jag kan integrera bruset med den övriga designen i en bild

Om jag vill ha mer brus i bilderna så är det ju lätt att fixa och om jag använder programvara i datorn för att ta bort brus så är det ju dator mjukvaran som testas och titeln på den har tråden hade snarare varit nått i stil med "Photoshop vs ISO" eller "GREYCStoration vs ISO"…
(Eller mer troligt  Digital Photo Professional vs ISOGlad)

#9 Angående skärpan så försvinner den precis som du säger när man börjar brusreducera men å andra sidan så har man redan tappat bort en hel del detaljer i bilden pga brus då och så höga ISO som ligger här ovan skulle jag inte använda annat än i rena nödfall…

Noob
0

#10 Det utan tvekan enklaste att få tag på är det som följer med kameran (Digital Photo Professional). Är ganska säker på att GREYCStoration också är gratis men jag har aldrig använt det själv.

HellviHumle
0

#12 Då har jag inte hittat brusreduceringen i DPP. Får leta bättre.

HH

[PeterWem]
0

Här har du det i DPP.

HellviHumle
0

#14 Haha! Jag brukar lusläsa allt men den fliken hade jag missat. Ska kolla vidare. Tack för tipset!

HH

Taxelina
0

Noob. Dina bilder blev ju hur klara som helst. Vad gör jag för fel?

Jag drog upp färgen lite, men mina bilder blir aldrig riktigt så skarpa som på dina bilder. Nu hade jag inte haft en tanke på brusreduceringen. Jag redigerar i DPP.

Kan det ha med objektivet att göra? Eller väder och vind? Det var över -20 grader och vattendrag som steg. Blev dimma alltså.

Noob
0

Jättesvårt att svara på (dessutom är jag långt ifrån på något sätt expert på det här). Men saker som jag vet kan ge brusig/grynig/pixlig bild är t.ex:

* Undexponering som sen ljusas upp i DPP
* Överdriven kontrast ökning
* För kraftig beskärning
* För låg upplösning
* För kraftig jpeg komprimering
* För hög uppskärpning i efterbehandling
* Högre ISO tal än kameran "klarar av"

Oskärpa kan t.ex bero på:

* Smutsiga objektiv/sensor
* Fel fokusering (dålig AF?)
* Kameran inte stilla
* Motivet rörde sig
* Dimma/dis :-)
* Kondens på objektiv/sensor
* Överdrivet liten bländare (högt nummer)
* Objektivkvalité
* För mycket brusreducering

Finns säker massor med fler saker som spelar in och sen ska man egentligen aldrig sitta och titta på bilden kraftigt förstorad på en datorskärm och begära att den ska vara perfekt skarp/brusfri, ofta blir bilden mycket bättre utskriven (inom rimliga gränserGlad).

Vill också påpeka att den här tråden inte är tänkt som kritik på någon av dina bilder! Var bara det att jag såg MartinO's kommentar om brus och högt ISO tal och jag insåg att jag väldigt sällan tar bilder med höga ISO så jag blev nyfiken på hur illa det var.

Bilderna ovanför är tagna med ett Canon 70-200 objektiv på ca 80mm och med "live view focus" eftersom jag har problem med min 7D's autofokus (tycks bakfokusera, ska lämna in den så fort jag får tid)

Taxelina
0

#17  Kritik är alltid något man ska ta till sej. Gör man inte det kan man heller aldrig lära sej något. Så jag uppfattade aldrig det här som något negativt. Det är hemskt bra och jag blev bara glad att du spann vidare på min tråd. Tack.

Jag får fortsätta jobba på min lilla kamera. Tog lite bilder i dag i skogen. Det snöade och haren sprang i 190 (ungefär)

Noob
0

Du fick den i alla fall, tur för den att du bara jagar med en kamera!Skrattande

Taxelina
0

#19 Den kom till mej 4 gånger och det gick undan haha. Jag jagar bara med kameranSkrattande Vädret var inte den bästa, men man fick allt på bild.