Temperatur
Hej igen! Kan jag ta ut och använda min Canon 1000D i 10 grader minus, eller tar den skada av det? Tacksam för svar!

Inga som helst problem:)) Själv var jag ute i minus 23 igår:)

Batteritiden kan bli sämre vid kyla, så använd ett fulladdat batteri. Tänk på att inte ta upp kameran direkt när du kommer tillbaks till värmen. Låt den ligga i kameraväskan och anpassa sig till den varmare temperaturen, så slipper du risken med kondens.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Okej, tack!

En bra sak att göra är att lägga något som absorberar fukt i kameraväskan tillsammans med utrustningen, det motverkar kondens när man kommer in från kylan.
Själv använder jag 50x100 mm stora påsar med silcagel som jag får på jobbet, men det fungerar med vad som helst som drar till sig fukt.
Jag tror man kan köpa Silcagel i välsorterade järn och elektronik affärer.
Om man inte har en kameraväska, hur gör man då?
Kan kameran ta allvarlig skada av kondensen?

Tar vilken annan bag, väska, påse som helst.
Kameran tar nog ingen större skada av kondens, det som kan hända är att det blir kondensfläckar på sensorn som måste tas bort med våtsvabbning.
#6 Ojdå, jag ska nog börja vara bättre med det där. Har alltid haft kameran helt öppen, bara att jag tagit ur batteriet och tagit loss objektivet då jag läste att man kunde göra det för att motverka kondens.