Canon EOS 1000d
ÄNTLIGEN! :D
Har beställt en kamera från elgiganten efter många om och men, och snart kommer den! Har nog aldrig vart lyckligare! :D
Priset var ju inte det billigaste, så det blir ingen vinterjacka iår så får frysa, men det är de värt!
Det blev en Canon EOS 1000d, har ni några bra tips om den och dens funktioner? Vill gärna ha :)
Mvh/ världens lyckligaste fanny ;)
Lyllos!
Jag vill också ha en systemkamera, är ungefär 1500:- ifrån eller något sånt kanske. Och tror du min pappa hjälper till med de sista pengarna? Näää ;p
Ett tips är att lära sig den fotografiska triangeln, bländare, slutartid och ISO.
Här har jag skrivit om det:
http://www.djur.nu/amne-52839/blandare-slutartid-iso--for-nyborjarfotografer

#2 Vilken bra tråd! :D Fattade inte vad ISO och allt det där var förut, men tror jag förstår nu=) Enda jag har svårt att fatta är bländare haha xD Men om jag läser flera gånger kommer jag nog komma ihåg det oxå… :) Bra srivet! :D
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
#2 Det är ganska bra förklarat på din sida, fast angående bländare har jag en lite invändning. Du skriver att en bild blir mer eller mindre oskarp beroende på vilken bländare man har. Jag håller inte riktigt med. Det område i bilden där skärpan kan läggas blir mindre eller större - det håller jag med om, men en stor bländare innebär inte automatiskt en oskarp bild "mer ljus och mer oskärpa" har du skrivit. Det kan ju t.ex. vid en macrobild på en blomma vara en mycket skarp bild på själva blomkronan eller en pistill, medan resten är oskarp.
Mest så att folk inte missförstår och tror att liten bländare alltid innebär en skarp bild, för bländaren har mer med fokusområde än skärpa att göra i mitt tycke.
mvh Martin
#4 Hm, bra att du rättade mig där..det är så himla svårt att förklara, ska ändra nu!
Nu har jag ändrat lite: En stor bländare ger kort skärpedjup, det vill säga att skärpan endast ligger på ett litet område i bilden, vilket gör det svårare att fokusera rätt.
Det blir då mer oskärpa på det utfokuserade området.
Om du har en mindre bländare så får du ett långt skärpedjup, det vill säga att det är lättare att fokusera då skärpan kan läggas över ett större område i bilden.
ex. Bländare f/1.8 (stor öppning) = mer ljus och kortare skärpedjup.
Bländare f/32 (liten öppning) = mindre ljus och längre skärpedjup.
Ser bättre ut!
mvh Martin
#0 Jag har en canon eos 1000d jag med…=) Och den är jättebra tycker jag.
Jag har fortfarande 18-55 kitobjektivet kvar, och använder det. Blir bra bilder med det objektivet. Men ska kanske skaffa ett 100mm macro.
Hoppas du också blir nöjd med din system kamera…
P.s! Kan sätta in en bild som jag tagit med min 1000d och 18-55 objektivet.

#1 Jag hade runt 1500 kr kvar tills jag hade råd, men min pappa betalde de! :D
#2 Tack! Ska genast läsa! :)
#8 Låter bra! :)
#9 - Exakt samma sak för mig nu! Men pappa vägrar betala :s
Jag har själv en Canon EOS 1000D. Dom är helt okej för en nybörjare som kanske inte inriktar sig mot foto i livstid. Men dom är bra att starta med. Man kan ju alltid byta upp sig när det behövs. Själv har jag bara ett ända objektiv. Standardobjektivet som jag bara fotar med då. jag tycker det blir suveräna bilder. Men det är väl det du är ute för?. Jag tar mycket närbilder eftersom det är roligast. Och om du vill lära dig nått om kameran så rekommenderar jag dig att läsa instruktionsboken för kameran. Det kan vara en bra start.