Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 1551 ggr
Geronim0
0

Kurre

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna vet jag inte riktigt vad jag känner för, Kurre kom lite väl nära för 300 mm gluggen som satt på kameran.
Då svansen inte fick plats försökte jag beskära till något som skall likna halvkropps porträtt.

Jag lägger bilden i hård kritik så spara inte på krutet, jag tål det!

Nikon D3
Nikkor AF-S VR 300 f/2,8@f/4
1/320 sec
ISO-1000

MonisN
0

Nu har jag suttit och tittat en bra stund på Kurre, men tyvärr, jag hittar inga fel! Det var en ovanlig och kul bild på en ekorre. Han ser rätt förvånad ut, och tittar man på munnen så ser det samtidigt ut som han skrattar:) Jag känner iaf väldigt mycket för den här bilden. Blicken går rätt in i hjärtat.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Geronim0
0

Tack för det- Det jag känner mig liteosäker på är det otroligt korta skärpedjupet samt den bruna randen i bakgrunden. Kanske inte stör.. eller så stör det något otroligt…

Obestämd

storost
0

Det ser jätte fin ut, som att kurren skulle vilja fråga lite förvånad: "Menar du mig?"

Jag tycker, att det är väl komponerat.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
0

Jag fäste mig inte så mycket vid det korta skärpedjupet eftersom Kurre stal hela uppmärksamheten:) Men kanske det trots allt varit en aning bättre om man kunnat skönja vad som gömde sig i bakgrunden. Den bruna randen stör iaf inte mig. Naturen är som den är med sina skiftningar. Det hade nog sett konstigare ut om det varit helt enfärgat.

MaGi67
0

Har också studerat bilden en stund o kommit fram till följande;

Då jag själv är lite förtjust i korta skärpedjup tycker jag denna fungerar alldeles utmärkt. Det känns som om Kurre är på väg in genom skärmen:)

Däremot känns placeringen lite konstig som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Kanske önskade jag mer luft till vänster o mer beskärning till höger? Nja svårt att säga.

Lite mera lyster i pälsen, en liten uns kontrast hade nog inte heller skadat men bakgrunden är för mig lugn o behaglig utan störningsmoment.

Härlig bild på Kurre i övrigt!!

Noob
0

Vet inte vad jag ska säga, kan inte komma över kurre's ursköna ansiktsutryck! Men angående skärpedjupet så gör det liksom att man dras till huvudet och så hittar man ansiktet och så börjar man skratta! Gillar bilden!

MonisN
0

Kan inte låta bli att titta på den här bilden! Vilket charmtrollTungan ute Vissa djur går verkligen rätt in i hjärtat.

Lite OT men, jag blev förälskad i en get i Italien förra året…Förvånad Den spang efter oss och bräkte mam-ma! I somras sa min dotter när vi var där igen, mamma vi måste hälsa på geten! Men när vi kom tillbaka till hagen var den inte där. Gissa om vi blev besvikna.

MiGardet
0

Jättespännande ögon på ekorren! Men annars tycker jag inte att beskärningen funkar riktigt bra - det blir lite varken eller av det och känns avhugget i nedersta  kanten/höger sida.

Jag skulle också önska att morrhåren till vänster syntes lite tydligare  (de flyter ihop med bakgrunden här hos mig) och så att öron och päls var lite skarpare.

Bilden får mig att tänka på uttrycket "kill your darlings" - en del av bilden blev utomordentlig bra men så är det det som inte blev så bra då… Det händer mig ofta tycker jag; 20% eller så av bildens yta blir perfekt medan det övriga stör såpass mycket att man inte vet om man skall slänga bilden eller inte… kill your darlings alltså.

Har du mera av bilden så att du kan prova någon annan beskärning?

Sofiae
0

En härlig bild, skärpan på rätt ställe, ögonen. Perfekt bakgrund. Det finns inget brunt "streck" alla färger flyter in i varann.

Tänk att kunna fånga ett sånt motiv, inte alla förunnat.

Geronim0
0

Tack alla för all respons på Kurre, jätteroligt att ni ger feedback!

Jag har tagit till mig kritiken på beskärningen, kan hålla med om att den var långt ifrån optimal.

Mer lyster i pälsen vet jag inte… Det var gråmulet och regnet hängde i luften, Jag har dragit på rejält med kontrast bara för att få lite mer lyster i pälsen och på min kallibrerade skärm ser det ok ut. Dock inte som om kurre satt i solsken.

Lägger upp en ny version på samma bild nu beskuren till höjdformat.
Jag drog ytterligare lite i reglagen tycker personligen denna är mycket bättre, mer harmonisk. Vad tycker ni?

MiGardet
0

Mycket bättre! Glad

Jag tror det var skillnaden i glansen på ögonen och på pälsen som störde mig lite - nu är det problemet ur världen.

Min skärm är inte kalibrerad men det är en relativt ny - typ 2 veckor - 21 tummars Imac skärm så den skall vara rimligt bra. (Möjligen är färgerna lite för gula - jag skall kolla upp det någon dag jag har god tid  - och tråkigt!)

Martin
0

Kritik på första bilden: Det korta skärpedjupet är möjligen i kortaste laget tycker jag. Tycker skärpan hamnar för mycket på nosen - hade nog velat ha någon centimeters skärpa till så att man fått lite skärpa över ögonen också. Det är delvis löst genom reglagedragningen du gjorde till andra bilden. Det stående porträttet passar blev bättre än det första tycker jag, delvis för att i och med att kroppen ändå inte var inom skärpedjupet så gjorde den inte så mycket för bilden, medan den stående tighta beskärningen passar bättre med öronen.

Ett annat förslag på liggande komp är med bara huvudet och lite lite till inne i bilden. Tänk ungefär som på dijets gamla självporträtt. Inte säker på att det funkar, men när jag fuskar lite med papper osv för att "beskära på skärmen" så tycker jag det ser bättre ut än den liggande kompen du lade upp. Ta lite i underkant också, så att det blir tight och något utanför/under "gyllene snittet".

Sist men inte minst: Det är imponerande att få Kurre "för nära", och oavsett om fotot kunde varit något bättre så är det en charmerande bild!

mvh Martin

Geronim0
0

#11. Tack. Jo jag tycker också den blev mycket bättre.

#12. Skärpedjupet är som du säger, väl kort men kurre var så nära och ljuset räckte inte till för så mycket mindre bländare. Ögat kom med nöd och näppe inom skärpedjupet, dock inte riktigt där jag ville eftersom kurre inte alls tyckte han skulle sitta still medans han blev avporträtterad.
Testade ditt föslag med ett liggande ansiktsporträtt med mycket luft till vänster. Jag tycker det funkar riktigt bra.

Edit: Glömde bilden

Martin
0

#13 Som sagt, man skall väl egentligen inte klaga när motiven kommer för nära - för annars klagar man på att man har för få mm… :o) Japp, det där fungerade bra - det tycker jag också!

mvh Martin

MonisN
0

#13 Den här bilden funkar väldigt bra. Kurrebilderna är ett bra exempel på hur man kan förända bilder med olika beskärningar.

Ser ut som han hoppar in och säger: tittut här är jag!!

Geronim0
0

#14 He he.. Ja det där med att millimetrarna aldrig är tillräckligt många känner jag till, ett 500'a eller 600'a f/4 står högt på önskelistan men det lär dröja många julaftnar innan den guldkartongen ligger under granen! Flört

#15 Ja faktiskt. Det där med beskärning är inte alltid så lätt, det finns ofta allt för många alternativ.