Kort slutartid i studio
Nu kommer det ytterligare en "nybörjarfråga" när det gäller studiofotografering.
Som jag skrivit tidigare har jag fått hem mitt studiosett från kaffebrus 2x110W.
Nu är min fråga, Kan man på något sätt ställa om blixtarna för att kunna använda snabbare slutartid? För som det är nu så hänger blixtarna bara med i 1/250 och längre. Kanske någon som har samma blixtset som kan hjälpa mig lite. Tack på förhand!
Jag kan ha 1/180 som max.
I min kameramanual står det ungfär "köp till blabla-blixten för att få slutartider som är kortare än 1/180"
Alltså verkar kameran inte kunna ha högre slutartid med blixtar, tyvärr.
Jag brukar köra 1/200, så vitt jag vet så kan man inte köra mycket snabbare med studioblixtar. Men varför vill du köra med snabbare slutartider?

#1 Okej! Då är det inte jag som blivit knäpp då. :)
#2 Kan vara bra att ha kortare slutartid när man fotograferar husdjur i studio, de har ju en tendens att inte vilja sitta still =)
#3 Nja, blixten lyser ändå en väldigt kort tid så du bör inte få några problem med rörelse oskärpa. Att fotografera med 1/200 i slutare med blixt är inte jämförbart med att fotografera med samma slutartid utan blixt. Möjligen om du har väldigt ljust runt omkring (så att du i princip nästan kunde tagit bilden utan blixt). Om du verkligen har problem med rörelse oskärpa så prova att blända ner eller sänka den omgivande belysningen och se om det hjälper.