Sigma 70 - 300 till Sony A300
Är på jakt efter ett objektiv. Har kollat på Sigmas 70 - 300 till Sony A300. Någon som har erfarenhet av detta objektiv och vad tycker ni om det isåfall.
Har 18 - 70 orginal som följde med när jag köpte min.
Tacksam för svar!
Kolla på www.dyxum.com där har de resensioner på objektiv från användarna. Verkar vara ett ok alternativ för det priset.
Själv har jag minoltas gamla 70-210 f4 som zoom objektiv till min a100 och det funkar bra om man är beredd at köpa begagnat. Ligger liknande i pris som det du kollar på.
Hälsningar
Mattias
Dessvärre är Sigmas 70-300 inget att rekommendera..riktigt kass ljusstyrka och bilderna blir riktigt oskarpa när man zoomar över 200mm.
Har provat ett på en väns A300 och jag kommer verkligen inte överrens med det.
Macrofunktionen är dock ett plus 
Nu vet ju jag inte vad du har råd med..men jag skulle hellre satsa på ett lite dyrare som håller i längden!
# 1 Okej, ska ta och kolla den sidan. Tack!
#2 Okej, nä jag har hört lite om det med oskärpan och det. Synd tycker jag. Vad skulle du rekomendera för något? Pris spelar mindre roll. Tack!
#3 Det finns ju sigmas och Tamrons 70-200/2.8, kostar runt 7000-8000kr.
Annars finns det ju en OS-version (bildstabilisering) av Sigmas 70-300.
#4 Den första har jag tittat på. Är det något som du har eller har testat? Okej, vad är det för skillnad på den "vanliga" sigma 70 - 300 och OS-versionen?
#5 Själv har jag aldrig provet den, men jag har sett massor av fina rekommendationer av andra som har använt dem.
OS betyder optisk stabilisering, som betyder att den reducerar skakningsoskärpa, vilket gör att bilderna blir skarpare.
Jag missupfattade din ursprungliga post, trodde att det var underföstått den prisklassen du kollade på. Jag skulle nog satsa på någon av 70-210 f2.8, kollade lite på liknande tidigare men det var lite över min amatör budget.
Men du får ju överväga om du behöver den extra zoomen hos ett 300mm. Det verkade ju fått bra betyg även om OS kanske inte spelar någon roll i sig då du redan har det i huset. Den är dessutom ganske mycket lättare än 70-210 objektivet så det är kanske mer praktiskt ur den synpunkten.
/Mattias
#7 Aha nej priset spelar i stort sätt ingen roll men är ju som sagt inget proffs och vet inte om jag vill "slänga" ut 7000-8000 på ett objektiv.
Det tål nog att tänkas på vilket jag till slut väljer.
/Emma
Eller så köper du ett Minolta 70-210 f4 och använder ett tag, då märker du kanske om du vill ha mer zoom eller ljusstarkare med mindre zoom. De verkar ligga ganska stabilt på 1500-1700kr så när du bestämt dig kan du nog sälja det utan större förlust.
Det är ett skarpt och trevligt objektiv att jobba med även om det är lite hypat. Eller sväng förbi någon bra foto affär och testa något av de nämnda objektiven.
/Mattias
#9 Tack för all hjälp och råd som jag fått. Nu ska bara min hjärna få jobba lite och bestämma vad det blir :)
Tack!