Hjälp med Canon Eos 1000D
Hej! Jga har en nyinförskaffad Canon Eos 1000D och hittar verkligen inte hur jag gölr om så att jag kan ta mina bilder i svartvitt! Jag har läst manualen och kikat runt på kameran men hittar inte! Är det någon som han hjälpa mig med detta?
//Lisa

Det bästa är att konvertera bilderna i efterhand i något bildbehandlingsprogram.
Fotar du i RAW gör du det i rawkonverteraren.

Det finns en uppsjö av riktigt bra och gratis bildredigeringsprogram, Google är din vän när det gäller hitta det som passar dig.
Annars är Adobe Photoshop Elements för en knapp 1000 lapp ett bra alternativ.
Jag är inte helt säker, men visst får man med "Digital Photo Professional" när man köper EOS 1000D också, det följer ju med i alla andra paket så vitt jag vet?
I så fall så är det "bara" att öppna bilderna med det och sätta saturation till noll. Det fungerar även om du fotograferar i JPG men man kan få betydligt bättre resultat om man fotograferar i RAW (eftersom man då kan göra vissa operationer som har med "känsligheten" för olika färger att göra, t.ex så kan man få en blå himmel att se lite mörkare ut på den svatvita bilden).
En tredje variant är att ställa in kameran till att ta svartvita bilder direkt men personligen stör det mig att slänga bort en massa information om bilden innan jag ens haft en chans att se den… Men om du är helt säker på att du vill ha bilden i svartvitt så är det ju en möjlighet, dock blir det inte bättre än att konvertera den efteråt, möjligen lite mindre arbete bara.
Men om jag nu skulle vilja pröva att fota i svartvitt. Hur gör jag då? Jag finner inte inställningen i kameran 
Under "Bildstil" står "Monokrom".
HH
Om du ntrycker på "PictureStyle"-knappen får du fram ett antal alternativ. M står för monokrom.
Det här gäller 450D men jag tror att det är samma på 1000D.
HH
Vet inte om du kommit fram till hur du gör ännu, ifall du inte har det så…
Du trycker på "ner" knappen, den som är precis under "SET", och sedan väljer du som sagt var M, som står för monokrom. :)