Kritik - industri och natur
Jag undrar om jag lyckats förmedla något med den här bilden - eller är det bara rörigt med alla linjer hit och dit?
Tanken var lite att få med kontrasten mellan den gamla väderkvarnen och bondgården och den lilla människan på vägen på ena sidan och så järnvägen, vindkraftverken och pappersmassafabriken på andra sidan. Kanske väcka lite funderingar över hur mycket plats vi tillåter industrin att ta?
Jag gjorde också en svartvit variant som egentligen blev bättre men där väderkvarnen tyvärr försvann helt.
I och med att det är den första bilden jag laddar upp vet jag inte riktigt hur den blir här.
Jag vill gärna ha förslag på förbättringar och hur jag kan göra för nästa bild med samma motiv!

Det första jag ser är elledningarna, dom leder blicken ut ur bild. Utan ledningarna och beskuren till bara väderkvarnen och industrin hade bilden blivit mer intresant.
Ja - det blev visst lite för mycket linjer ja 
Jag tyckte det blev lite tråkigare utan bondgården - eller allt för tydliga pekpinnar kanske och hade det inte varit så kallt just den dagen hade jag nog gått ner till järnvägen och undvikit ledningarna!
Andra synpunkter?
Jag håller med GeronimO. Rälsen, buskaget vid den samt ledningarna utgör en sorts vägg.
Jag förstår din tanke, men tror att det blir för mycket info att ha med "allt" - tror istället att du skulle ställt dig längre åt vänster, fått med gården lite till vänster i förgrunden och sedan industrin till höger i bakgrunde. Det hade nog varit en intressantare bild, utifrån vad du ville få fram med den.
mvh Martin
Jag upptäckte "väggen" och tänkte att jag får ta om bilden (eller gå ur bilen förstås!) men ju mer jag tittade ju mera gillade jag den. Lite av ett skydd mot den "elaka industrin"…
Det är mycket info i bilden - troligen allt för mycket. Du har säkert rätt i det - jag skrev nyss exakt det samma i en helt annan tråd 
Men jag vet inte hur man kan förenkla bilden utan att förenkla budskapet om du förstår vad jag menar.
Jag skall gå ner till järnvägen nästa gång så slipper jag ledningarna men det blir svårt att få med bondgården om jag går för långt till vänster, det ligger en annan gård där.
Dessutom så försökte jag att få vindsnurrorna lite tydligare. Jag förstärkte färgen på väderkvarnen och på bondgården (och de turkosa staplarna) men med de grå vindsnurrorna funkade det inte - hur gör man? Annat än att vänta på en soligare dag?

Nog var det mycket ledningar, det är det första man lägger märke till.
Men eftersom du vill förmedla kontrasten gammalt-nytt tycker jag att de skall vara där. Och det är ju så det ser ut också.
Jag känner rent spontant att jag vill ha kvar el-ledningarna. Dock skulle jag vilja ta fotot en aning mer underifrån, så att ledningarna hamnade i överkant, jag vill få bort den bit av himlen som är ovanför ledningarna!
Det skulle rama in bilden och förstärka känslan du vill förmedla, utan att - som i det här fallet - skymma en annan viktig del av bilden.
/Alina
Det var en bra idé - jag skall prova det också. Det retar mig att ledningarna skymmer vindsnurrorna!
Här är en av de första bilderna jag tog av bruket, ledningarna är förstås med här också och dessutom kraftverket helt till höger. Då stod jag lite längre till vänster men inget av landskapet syns här. Det är taget med mobilen.
Är det Värö pappersbruk du fotat? Jag tycker mig känna igen utsikten, ger mig sommarkänsla o jag kan känna den inte å goda lukten.
Ja, det är det! Det heter Södra Cell nu men är samma bruk förstås, - jag stod vid gamla riksvägen vid Åkraberg.
Då kanske du förstår hur man kan uppleva att industrin "invaderar" omgivningen - med lukt och rök och oväsen 
#9 Jaså det har bytt namn nu.
Jo jag förstår precis vilken känsla du vill förmedla! Det är ju så otroligt vackert i den trakten. Naturen, havet o lantkänslan man får! Pappersbruket förstör verkligen idyllen. Vi ser pappersbruket från vår strand men det är långt bort. Ändå kan vi känna lukten när vinden ligger åt vårt håll. Usch såna fula äckliga industrier hör inte hemma där :(
Nej, usch! Som tur är ser vi inte bruket från oss men lukten, den känns då och då…
Enda problemet är förstås att man gärna vill ha böcker och tidningar och bilder (och det gör de väl av pappersmassa?)
Hur gör man för att få fram lukt i en bild???
#11 Jo men man behöver väl inte lägga bruket sådär öppet o synligt precis vid havet ändå :(
Det är inte lätt att förmedla den lukten till såna som aldrig känt den men jag kan iaf känna lukten direkt när jag ser din bild. Den är nästan obeskrivlig, lite som avlopp fast ändå inte!
Jag tog en bild på vår strand för några somrar sedan, vacker natur o så skorstenen från Värö i bakgrunden!
Vad kul att du kan känna lukten! Eller nåja - kul var väl inte rätta uttrycket förstås. 
Då har i det minsta en person förstått vad jag ville säga.
Jag var en sväng ditåt idag också och testade tipset med ledningarna nerifrån men jag hade så bråttom att det blev inte så bra. Det blir ett nytt försök en annan dag när jag har bättre tid.